تاريخچه توليد هايپالون CSM
لاستيك كلروسولفونيتد پلي اتيلن و با بنام تجاري هايپالون (Hypalon) كه توسعه و پيشرفت پلياتيلن كلروسولفونه (هايپالون) تقريباً در سال 1940 ميلادي توسط شركت دوپونت آغاز شد. اين شركت در زمان جنگ تحقيقاتي را براي استفاده از پلياتيلن ارزان قيمت جهت ساخت و توليد يك لاستيك با خواص الكتريكي، مكانيكي و شيميايي خوب آغاز كرد.
اولين پيشرفت براي توليد اين لاستيك، ساخت و توليد پلياتيلن كلردار شده بود اما پخت اين لاستيك با استفاده از روشهاي پراكسيدي كه در آن سالها مورد استفاده قرار ميگرفت كار بسيار سختي بود. پس از آن تغييراتي در فراورش اين لاستيك انجام شد تا به طور همزمان بتوان پلي اتيلن را كلردار و كلروسولفوندار كرد كه امكان فراورش لاستيك با استفاده از عوامل پخت گوگردي را مهيا ميكرد. در سال 1951 شركت دوپونت هايپالون گونه S-1 (پلياتيلن كلردار شده)، هايپالون S-9 (پلياتيلن كلروسولفونه شده) كه بعداً به هايپالون 20 تغيير نام يافت را وارد بازار كرد. گونهS-1 به علت پيشرفت و بهبود هايپالون 20 به سرعت از بازار خارج شد. پس از آن دست به توليد هايپالون گونه 40 زد كه هم كلرينه شده بود هم كلرينه سولفونيت شده. اين نوع از هايپالون درخواست زيادي در بازار پيدا كرد. به طور كلي، اين مواد در توليد شيلنگ ها و ساير محصولاتي كه در گسترده دمايي پايين و بالايي از درجه حرارت سرويس مي دهند مورد استفاده قرار مي گيرد.
طبيعت اشباع شده هايپالون محصولاتي با مقاومت بالا نسبت به حرارت، اوزون، اكسيژن ، آب و هوا (عوامل محيطي)، مواد شيميايي و روغن فراهم ميآورد. همچنين اين لاستيك براي استفاده در محصولات لاستيكي كه به رنگ روشن نيازدارند مناسب ميباشد. لاستيك هايپالون پخت شده خواص فيزيكي بسيار خوبي مثل مقاومت در برابر سايش واستحكام كششي بالا از خود نشان ميدهد.
هايپالون به دليل درجه حرارت عملياتي بالا (تا دماي 150) و مقاومت خوب نسبت به روغن، منحصر به فرد است. مانند ساير لاستيكهاي كلردار شده، مقاومت هايپالون در برابر روغن نيز با افزايش مقدار كلر، بهبود يافته اما خواصش در درجه حرارت پايين، كاهش مييابد. خواص الكتريكي هايپالون به گونهاي است كه از آن براي عايقكاري در ولتاژ پايين و همچنين پوشش براي سيم و كابل استفاده ميشود. اشتعالپذيري كم هايپالون باعث شده كه به عنوان پليمري مناسب براي كابل معدن مورد استفاده قرار گيرد. استحكام خوب و پايداري اين لاستيك در حالت خام و پخت نشده به ما امكان استفاده از آن را در آستركردن حوضچهها و مخازن و سقفها ميدهد. بعلاوه شكل 1-3 نشاندهنده تاثير مقدار كلر بر روي خواص اين لاستيك ميباشد. ويسكوزيته بالا دليل داشتن خواص خوب اين لاستيك در حالت خام ميباشد.
هايپالون داراي مقاومت عالي در برابر مواد شيميايي ، شرايط محيطي، اكسيژن و اوزون ميباشد. همچنين رنگ پذيري و عدم تغيير رنگ اين لاستيك فوقالعاده خوب است. تركيبات مختلف هايپالون باعث به وجود آمدن آميزههايي با مقاومت سايشي بالا، خواص مكانيكي خوب و عايق الكتريكي مناسب ميشود. گونههايي از هايپالون كه داراي ويسكوزيته بالا هستند افزودنيهايي مانند انواع پركنندهها و نرمكنندهها را بهتر ميپذيرند و فرآيندپذيري آنها نيز بهتر ميشود.
مهم ترين خواص اين لاستيك ، مقاومت شديد آن در برابر گرما، مواد شيميايي، اوزون، اكسيژن و ساير اكسيدكنندههاي قوي ميباشد. لاستيك هايپالون بسيار باثبات بوده و خواص خود را در دماهاي بالا حفظ ميكند. رنگپذيريي هايپالون و مقاومت آن در برابر شرايط جوي ، آتش و مواد خورنده نسبت به ساير لاستيكهاي مصنوعي بهتر است.
جهت روكش شمع و سيم هاي كويل وسايل نقليه ، روكش پارچه و سيم ، روكش سقف، تهيه عايق و تهيه پتوهاي ضدآتش، تهيه لوله و نوارهاي نقاله براي انتقال مواد شيميايي گرم، ساخت لباس و پاپوش ضد اتش ، شيلنگ ها، قطعه هاي قالبي و غشاها ،(ديافراگم) روكش سفيد، دور لاستيك بكار ميرود
در مورد قطعات خودرو به علت كاركرد قابل اطمينان پلي اتيلن كلره سولفونه استفاده از اين لاستيك در زير كاپوت ارزشمند است و به علت مقرون به صرفه بودن در كاربردهاي ديگر زير كاپوت شامل شيلنگ خنك كن روغن موتورو دنده، كابل ها و سيم كشي اصلي را تامين مي كند.از ديگر كاربردهاي خودرويي آن واشرهاي مقاوم به حرارت و دويواره سفيد تايرها است