آرشیو مرداد ماه 1399

لاستيك هاي صنعتي و هنري مل

لاستيك بوتيل IIR Rubber چيست؟

۶۵ بازديد

لاستيك بوتيل IIR Rubber  چيست؟

 

لاستيك بوتيل (IIR) به انگليسي IIR – Butyl Rubber ، از كوپليمرازيسون كاتيوني ايزوبوتيلن در محلول با مقداري كمي ايزوپرن تا حدود ۳ %  و از سال ۱۹۴۲ به طور صنعتي توليد و مورد استفاده قرار گرفت.

لاستيك بوتيل نفوذ پذيري كم در مقابل اكسيژن ، اوزون و مواد شيميايي را داراست  و ارزان ترين لاستيك خالص است.

لاستيك بوتيل قابليت هاي خاصي ارائه مي دهد تا آن را به گزينه اي بالقوه براي كارهاي نياز به آب بندي با كيفيت ، استر و نصب تبديل كند. علاوه بر جذب فوق العاده شوك ، اين لاستيك از نفوذپذيري گاز و رطوبت بسيار كمي برخوردار است و مقاومت بسيار خوبي در برابر گرما ، آب و هوا ، ازون ، واكنش شيميايي ، انعطاف پذيري ، سايش و پارگي دارد.  هم چنين لاستيك بوتيل در برابر مايعات هيدروليك بر پايه فسفات مقاوم بوده و از عملكرد عايق الكتريكي بسيار خوبي برخوردار است.

اين كوپليمر از پليمريزاسيون (بسپارش) افزايشي كاتيوني ايزوبوتيلن ۹۷% و مقدار كمي ايزوپرن حدود ۳% بدست مي آيد.

لاستيك بوتيل بسيار با ثبات است. در اين لاستيك حدود ۹۷% واحد ايزوبوتيلن است.

ايزوبوتيلن گروه بسيار حجيمي است به همين دليل خاصيت مقاومت در مقابل نفوذ گازها و جذب انرژي مكانيكي (ميرايي) را به اين لاستيك مي دهد. پليمريزاسيون به صورت وينيلي كاتيوني و چون واكنش بسيار سريع است براي كنترل آن از  دماي ۱۰۰درجه سانتي گراد استفاده مي شود.

 

تاريخچه و چگونگي توليد لاستيك بوتيل  IIR rubber

 

اين پليمر براي اولين بار در سال ۱۹۳۱ توسط شركت آلماني BASF توليد و در سال ۱۹۳۷ آمريكايي ها روش هاي پخت و كاربرد هاي آنرا توسعه بخشيدند.

در سال هاي ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ لاستيك بيوتيل هالوژنهه (Halogenated Butyl Rubber) در انواع برمينه (Bromobutyl) و كلرينه (Chlorobutyl) نيز ساخته شد كه سبب ارائه راه هاي بهتر پخت و همچنين امكان پخت با لاستيك هاي ديگر (Covulcanization) مانند لاستيك طبيعي و لاستيك استايرن بوتادين گرديد.

لاستيك بوتيل مي تواند به عنوان افزودني براي سوخت استفاده گردد به عنوان مثال  اگر از سوخت هاي ديزلي استفاده گردد خواص مواد شوينده را پيدا مي كند و از ايجاد رسوب در انژكتور و موتور جلوگيري خواهد كرد.

 

لاستيك بوتيل از ديدگاه مصرفي شامل سه گروه اصلي است:

لاستيك بيوتيل معمولي

لاستيك بوتيل هالوژنه ، كه از واكنش ابتدايي برم يا كلر با لاستيك بوتيل ساخته مي شود و به لاستيك بوتيل برمينه معروف است.

لاستيك بوتيل پيش شبكه اي شده ، كه در حالت خام داراي جهندگي زياد، استحكام بالا و مقاومت خوب در برابر روان شدن است و براي صنعت واشر سازي استفاده مي شود.

 

ساختار لاستيك بوتيل  IIR rubber چگونه است ؟

 

در دهه ي ۱۹۶۰ لاستيك بوتيل اصلاح شده از طريق هالوژن دار كردن با كلروبوتيل و برمو بوتيل عرضه شد.

از ويژگي هاي مهم آن پايداري گرمايي ، ميرايي ارتعاش ها و ضريب اصطحكاك بالا و مقاومت به رطوبت است كه از كاربردهاي خودرويي آن مي توان به توليد تويي تاير ، لرزه گيرها و ياتاقان هاي كشسان ، لايه ي داخلي تاير و ديافراگم اشاره كرد.

 

روش هاي پخت لاستيك بوتيل IIR rubber چگونه است؟

 

سيستم هاي پخت قابل استفاده براي لاستيك پلي ايزوبوتيلن به چهار دسته اصلي تقسيم مي شوند:

  1. سيستم پخت گوگردي: در اين سيستم به علت كم بودن تعداد پيوندهاي دوگانه لاستيك، گوگرد كمتر ولي شتاب دهنده هاي بيشتر و سريعتري مورد نياز است.
  2. سيستم پخت كينوني: در اين سيستم خطر پخت زودرس وجود دارد در اين سيستم از اسيد استئاريك استفاده مي شود.
  3. سيستم پخت رزيني: محصولات اين سيستم داراي مقاومت حرارتي زياد و مانايي فشاري كم مي باشند.
  4. سيستم پخت پراكسيدي: اين سيستم براي لاستيك هاي بيوتيل اصلاح نشده استفاده نمي شود زيرا سبب تجزيه و تخريب لاستيك مي شود. ولي براي لاستيك بيوتيل برمينه و پيش شبكه اي شده بكار مي رود.

 

ويژگي هاي اشتعال لاستيك بوتيل چيست؟

 

  • در شعله مي سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه مي دهد.
  • شعله زرد دارد و كمي سر و صدا مي كند.
  • دود سفيد متمايل به خاكستري دارد.
  • در شعله چكه مي كند.
  • تقريباً بوي شمع در حال سوختن مي دهد.

 

خواص ، مزايا و معايب لاستيك بوتيل در چيست؟

 

خواص لاستيك بوتيل به ما كمك مي كند تا درك بهتري از اين لاستيك براي كاربرد موردنظرمان داشته باشيم. هم چنين در برخي از محاسبات دانستن اين خواص به ما در طراحي كمك شاياني مي كند. در اين بخش پارامترهايي نظير محدوده دما، محدوده مقاومت كششي، دورومتر(سختي) و… بررسي شده اند.

 

مزايا: مقاومت در برابر آب و بخار، جذب بالاي انرژي، بوتيل رابر از نظر شيميايي در مقابل اسيدهاي معدني رقيق، نمك ها و قلياها مقاوم بوده و مقاومت شيميايي خوبي در مقابل اسيدهاي غليظ به استثناي اسيد نيتريك و اسيد  سولفوريك دارا است، مقاومت ازوني بالا و مقاومت اكسيداسيون

انعطاف پذيري

غيرقابل نفوذ به وسيله هوا و گاز (خاصيتي مخصوص لاستيك هاي بوتيل)

دماي انتقال شيشه اي پايين

مقاومت ازن خوب

ميرايي بالا در دماي محيط

مقاومت خوب در برابر هوا گرما و واكنش شيميايي

قابليت ميرايي خوب

سازگاري با محيط زيست

هنگامي كه شما به يك قطعه براي جذب شوك نياز داريد، لاستيك بوتيل Butyl Rubber يك ماده خوبي براي اين نياز شما است

 

معايب: جهندگي كم، مقاومت كم در برابر حلال هاي هيدروكربني آروماتيك، نداشتن مقاومت در برابر شعله و آتش، فرآيند پذيري معمولي (يعني نه خيلي سخت نه راحت)، داراي مقاومت شيميايي پايين در مقابل نفت و مشتقات آن و ديگر مواد شيميايي آلي است، مقاومت كم در برابر بنزين، بوتيل رابر در مقابل اشعه UV (مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشيد) بسيار حساس است.

 

خواص: مقاومت در برابر نفوذ گازها، ميرايي (Damping) بالا، اصطكاك بالا، مقاومت در برابر نوسانات دمايي

 

كاربرد لاستيك بوتيل IIR rubber در چيست؟

 

  • مخازن نگه داري گازها، چسب ها و درزگير ها، تركيبات ساخت فيبر نوري،
  • نوار لاستيكي براي درزهاي شيشه هاي اتومبيل،
  • ضربه گير ها، تاير خودرو ها، غشاهاي نازك، عايق هاي الكتريكي،
  • پايه تهيه انواع آدامس، تيوب هاي و لايه هاي داخلي تاير، تيوپ توپ هاي فوتبال و بسكتبال
  • لوله هاي خرطومي، محصولات مقاوم در برابر حرارت، واشر هاي خام، كاربرد هاي پزشكي و مصارف داروئي و محصولات مراقبت شخصي
  • جاذب شوك ، روكش تايرهاي بدون تيوب ، روكش دروني تاير
  • سري هاي مسدودكننده ، درزگيرها، رينگ ها، استرهاي استخر ، استر مخزن

Tags: توليد كننده لاستيك بوتيلتوليد كننده لاستيك بوتيل توليد كنندهتوليد كننده لاستيك بوتيل چيستتوليد كننده لاستيك بوتيل چيست توليد كنندهتوليد كننده لاستيك بوتيل چيست خريدتوليد كننده لاستيك بوتيل چيست عمده فروشيتوليد كننده لاستيك بوتيل چيست فروشتوليد كننده لاستيك بوتيل چيست قيمتتوليد كننده لاستيك

لاستيك اپي كلرو هيدرين يا ECO چيست؟

۳۴ بازديد

لاستيك اپي كلرو هيدرين يا  ECO چيست؟

 

لاستيك اپي كلرو هيدرين  يا ECO (Epichlorohydrin Rubber)  را مي توان الاستومري مشابه با خانواده NBR با مقاومت بهتر در برابر روغن هاي معدني و همچنين انعطافپذيري بهتر در دماي پايين معرفي كرد. ECO ها نفوذ پذيري بسيار كمي در برابر گازهاي مختلف دارد و پايداري بينظيري در برابر شرايط جوي و تابش ازون دارد.

اپي كلروهيرين يا ECO ، يك الاستومر پلي اتر ويژه است كه مجموعه اي از بسياري از خواص مطلوب نيتريل و نئوپرن را دارا مي باشد.

اپي كلروهيدرين به شكل هموپليمر (CO) و يك كوپليمر (ECO) كه حاوي 50% اتيلن اكسايد است در دسترس مي باشد. هموپليمر آن در برابر ازن و ناتراوايي گازي مقاومت فوق العاده اي دارد، در حاليكه كوپليمر آن از لحاظ جهندگي و انعطاف پذيري در درجه حرارتهاي پائين عملكرد بهتري دارد. مقاومت روغني هموپليمر و كوپليمرهاي اپي كلروهيدرين تقريبا مشابه يكديگر هستند،

اپي كلروهيدرين در حال حاضر به صورت يك تر پليمر  كه تشكيل شده است از اپي كلروهيدرين، اتيلن اكسايد و مونومر سومي در دسترس مي باشد. چسبندگي اين الاستومر به الياف و فلزات بهترين ميزان را در ميان سه نوع الاستومر مختلف اپي كلروهيدرين دارا است.

از طرفي ديگر در سال هاي اخير و در مقايسه با NBR  و CR  اهميت اين لاستيك ها در صنعت اتومبيل سازي به دليل تقاضاهاي فني بالا افزايش يافته است.

آميزه هاي پخت شده اپي كلروهيدرن تركيبي از خواص بي نظير و غير معمول دارند.

مثلا وايتون Viton / FKM  بهترين مقاومت را در برابر تورم در روغن ها و سوخت موتور ها داراست.

 

 

 ويژگيهاي فيزيكي و شيميايي لاستيك اپي كلرو هيدرين ECO

 

  • سختي: ۴۰ تا ۹۰ شورآ
  • استحكام كششي: ۵۰۰- ۲۵۰۰ پاسكال
  • جهندگي (%):۸۰۰-۲۰۰%
  • مقاومت سايشي: نسبتاً خوب تا خوب
  • چسبندگي به فلز: نسبتاً خوب تا خوب
  • چسبندگي به مواد سخت: نسبتاً خوب تا عالي
  • ماناي فشار: عالي
  • مقاومت ضربه اي : نسبتاً خوب تا عالي
  • جهندگي / حركت ارتجاعي: خوب
  • مقاومت پارگي: نسبتاً خوب تا عالي
  • لرزه گيري: خوب تا عالي
  • مقاومت در برابر شكستگي: خوب

 

 

مشخصات لاستيك اپي كلرو هيدرين  ECO در چيست؟

 

  1. مقاومت خوب به نفوذ پذيري به هليوم، هيدروژن، نيتروژن، هوا و دي اكسيد كربن.
  2. مي تواند با گوگرد و يا پراكسيد پخت شود.
  3. ديافراگم هاي پمپ سوخت، شيلنگ، پارچه هاي پوشش داده شده و لرزشگيرها
  4. تريپليمر شامل AGE بالا براي بهبود وضعيت پخت و مقاومت به اوزون.
  5. ترپليمر با ميزان ECH  بالا براي بهبود مقاومت گرما و ازن است.
  6. ترپليمر شامل ECH و AGE به ميزان بالا براي بهبود مقاومت در برابر ازن.
  7. پليمرهاي حاوي EO بالاتر از خواص جذب الكترواستاتيك بهتري ارايه مي دهند. طراحي شده براي رول چاپگر ليزري.
  8. جداسازي از غلطك و پردازش خوبي دارد و مي تواند با گوگرد و يا پراكسيد پخت شود.
  9. يك بهبوددهنده چسبندگي براي تركيبات هيدروين براي كمك به اتصال به FKM، نايلون و ساير تركيبات لاستيكي.

 

مزايا و معايب لاستيك اپي كلرو هيدرين ECO

از مزاياي آن مي توان به ناتراوايي فوق العاده در مقابل گازها و بخارات ، مقاومت عالي در مقابل روغن و بنزين ، اكسايش يا محدوده ي وسيعي از درجه حرارت براي سرويس مقاومت خوب در مقابل سيالات با پايه نفتي و حلال ها  و مقاومت خيلي خوب در شرايط جوي، ازن، نور خورشيد اشاره كرد.

از جنبه هاي منفي اين الاستومر، چسبندگي آن به الياف و فلزات است كه خيلي كمتر از نئوپرن مي باشد و همينطور ناتراوايي فوق العاده آن در مقابل گازهاست كه اغلب باعث مشكلات فرآيندي مي شود و به دليل محبوس شدن هوا نواقصي در محصول بوجود مي آورد و مقاومت نامطلوب و كم در مقابل حلال هاي اكسيژنه، مقاومت ضعيف در مقابل بخار و اسيدها جز محدوديت هاي استفاده از اپي كلروهيدرين ها مي باشد.

دوام فشاري بسيار كم و مقاومت در برابر حلالهاي غير قطبي و اسيدها از جمله ديگر ويژگي هاي برجسته اين لاستيك است. هر چند با همه حُسن هاي ذكر شده براي ECO، بايد در كاربري هايي كه قطعه توليد شده با حلال هاي قطبي مانند استرها و كتون ها در تماس است، لاستيك هاي ديگري را انتخاب كرد. از طرف ديگر ECO مقاومت سايشي كمي دارد و همچنين بايد مراقب تماس ECO با فلز نيز بود، چرا كه اين لاستيك مي تواند منجر به وقوع خوردگي در فلزات شود. محدوده دماي كاربرد ECO از -35 °C تا 130 °C است.

علاوه بر اين ، اپي هيدروكلروهيدرين داراي مقاومت حرارتي بالا، مقاومت عالي در برابر اوزون ، مقاومت خوب در برابر شعله ، نفوذپذيري خيلي كم در برابر گازها و سوخت موتور ، انعطاف پذيري خوب در دماي پايين و خواص خوب ميرايي نيز هستند.

 

كاربردهاي لاستيك اپي كلرو هيدرين  ECO

  • توليد واشر، اورينگ
  • روكش كابل هاي خاص
  • تسمه هاي خاص
  • كاربرد اصلي لاستيك اپي كلرو هيدرين در صنعت اتومبيل است. از جمله براي ساخت واشرها، ديافراگم ها ، غشاها ، شيلنگ هاي سوخت ، شيلنگ هاي هواي داغ و كنترل قطعه هاي ضربه گير داراي مقاومت حرارتي و غيره به كار مي رود.

Tags: توليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرينتوليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرين توليد كنندهتوليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرين چيست؟توليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرين خريدتوليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرين رابرتوليد

لاستيك سيليكون يا (SR (Silicone Rubber چيست؟

۴۹ بازديد

لاستيك سيليكون يا (SR (Silicone Rubber چيست؟

 

لاستيك سيليكون  ( Silicone Rubber- SR) پليمري الاستومر (قابل انعطاف) است كه مخلوط پليمرهاي كاني و آلي هستند كه از پليمريزاسيون حلقه باز  Polymerization Ring-Opening بدست مي‌آيند و اصلي‌ترين خصوصيت اين لاستيك همان انعطاف‌پذيري خوب آن در يك محدوده دمايي بسيار وسيع مي‌باشد.

با اينكه قيمت گراني دارند ولي مقاومت آنها در برابر گرما منجر به استفاده منحصر از اين لاستيك‌ها در مصارف دماي بالا مي‌شود.

زنجيره اصلي لاستيك سيليكون به صورت خطي با وزن مولكولي بالا مي‌باشد كه فاقد كربن مي‌باشد و به طور يك در ميان از سيلسيم (Si) و اكسيژن (O) تشكيل شده است.

نام هاي ديگر اين لاستيك: باي سيلون (Baysilon)، سيلاستيك (Silastic)، ريم پلاست (Rimplast)، رودسيل (Rhodsil) هستند.

 

خصوصيات عمومي لاستيك‌هاي سيليكون در چيست؟

  1. انعطاف‌پذير
  2. عايق آب
  3. عايق رطوبت
  4. عايق هوا
  5. عايق صدا
  6. مقاوم در برابر حرارت
  7. مقاوم در برابر برودت
  8. مقاوم در برابر اسيد
  9. مقاوم در برابر روغن (چربي)
  10. خاصيت نارسايي الكتريسيته

 

اين ويژگي‌ها در تمامي انواع سيليكون‌هاي لاستيكي صادق نيست و ميزان آن مختلف بوده و توسط توليدكننده هر سيليكون ويژگي‌هاي آن شرح داده مي‌شود. برخي از لاستيك‌هاي سيليكوني نيز براي مصارف بهداشتي (پزشكي، لوازم آشپزي، اسباب بازي كودكان) توليد شده‌اند.

 

طبقه‌بندي لاستيك‌هاي سيليكون به شرح زير است :

 

  1. HTV
  2. High Temperature Vulcanizing silicone rubber لاستيك سيليكوني پخت در دماي بالا (گرما پخت)
  3. RTV
  4. Room Temperature Vulcanizing silicone rubber لاستيك سيليكوني پخت در دماي اتاق (هوا پخت)
  5. LSR
  6. Liquid Silicone Rubber لاستيك سيليكوني مايع
  7. SS
  8.  Silicone Sheet  ورق سيليكون

 

ترموست‌هاي سيليكون چيست؟

در مقايسه با لاستيك‌هاي سيليكوني، ترموست‌هاي سيليكوني داراي درجه اتصالات عرضي (شبكه‌اي شدن) بيشتري مي‌باشند.

 

روش‌هاي پخت لاستيك سيليكون چگونه است؟

در اين لاستيك ها اتصالات عرضي به كمك پراكسيد ها يا با استفاده از وينيل فعال گروه هاي پاياني زنجيره تشكيل مي شوند.

 

از نظر پخت (ولكانش) لاستيك هاي سيليكوني دو گروه هستند:

 

  1. لاستيك هايي كه در دماي بالا پخت مي شوند.

اين نوع لاستيك ها به صورت جامد خميري شكل بوده و براي ايجاد اتصالات عرضي، علاوه بر عامل پخت (اتصال دهنده)، حرارت و فشار ضروري است. عامل پخت نيز پراكسيد مي باشد و از اين لاستيك ها براي ساخت قطعات قالبگيري استفاده مي شود.

 

  1. لاستيك هايي كه در دماي محيط ولكانيزه مي شوند و داراي وزن مولكولي پايين تر نسبت به گروه اول مي باشند.

اين نوع لاستيك ها مايع بوده و براي ايجاد اتصالات عرضي فقط عامل پخت (اتصال دهنده) مانند مواد آلي ـ معدني به لاستيك افزوده مي گردد

 

  1. دسته هاي ديگري نيز وجود دارند مانند لاستيك هاي سيليكوني مايع، قابل پخت در حرارت و دسته هاي ديگر

 

روش هاي پخت لاستيك هاي دسته دوم به صورت هاي زير است:

  1. پخت تراكمي دو جزئي ـ بدون رطوبت (دو جزئي يعني عامل پخت و كاتاليزور درست قبل از مصرف لاستيك به آن اضافه شود.)
  2. پخت تراكمي يك جزئي ـ تابع رطوبت (عامل پخت لاستيك در هنگام توليد لاستيك به آن اضافه مي شود و در معرض هوا پخت مي شود
  3. .)پخت اضافي (ايجاد اتصالات عرضي مستقل از هوا و رطوبت است.)

 

ويژگي هاي اشتعال لاستيك سيليكون در چيست؟

 

  • در شعله مي سوزد و بعد از حذف شعله به آهستگي خاموش مي شود.
  • شعله روشن دارد.
  • قسمت سوخته برافروخته شده و سفيد رنگ مي شود.
  • دوده سفيد دارد.
  • در شعله چكه نمي كند.
  • بدون بو است.

مزايا و معايب لاستيك سيليكون چيست؟

 

مزايا: حل ناپذيري در آب و الكل ها، بي اثري شيميايي، عدم سميت، مقاومت در برابر ازون

معايبقيمت گران، حل پذيري در حلال هاي آلي

 

خواص و كاربرد لاستيك سيليكون چيست؟

 

خواص: پايداري گرمايي عالي، خواص بالاي دي الكتريك، اشتعال پذيري نسبتاً پايين، گرانروي كم در درصد بالاي رزين، تغيير اندك گرانروي با تغيير دما، ويژگي هاي رهايش بسيار عالي (كاربرد در رول هايي كه مواد داغ و چسبنده مانند پلي اتيلن مذاب را جابجا مي كنند)، مقاومت عالي در برابر سايش

 

كاربرد ها:

لاستيك، عايق كاري الكتريكي، درزگير هاي مقاوم حرارتي، واشر ها، اُرينگ ها، كاربرد در صنايع خودروسازي، اتومبيل هاي مسابقه و هوا فضا (مانند دستگاه هاي يخ نزن، سپرهاي و كاشي هاي مقاوم حرارتي و مصارف مشابه كه مسئله دما مطرح است به عنوان مثال كل بدنه شاتل فضايي از كاشي هاي سيليكون بود)، سيال هيدروليك و سيال براي انتقال گرما، روان كننده و گريس، صنايع پزشكي شامل (در پستانك، سر شيشه و لوله آزمايش، ظروف و وسايل انتقال خون، دريچه هاي قلب، لوله هاي انحراف دهنده آبسه مغز، لوله هاي دفع ادرار و ساخت اعضاي مصنوعي و پروتز هاي جراحي و زيبايي

 

ترموست: روغن جلا و واكس و مواد صيقل كاري، لاك، رنگ، پوشش اجزا و قطعات الكتريكي، حرارت دهي مواد غذايي، رزين هاي لايه كاري و پوشش و لعاب مقاوم در دماي بالا

 

گونه هاي مختلف لاستيك سيليكون  SR

گروه وينيلي باعث مقاومت در دماهاي پايينتر، پخت بهتر با پراكسيد، پخت با گوگرد و مانايي فشاري كمتر مي شوند؛ گروه فنيلي سبب افزايش مقاومت به تشعشعات مي شود؛ گروه فلوئور باعث مقاومت بهتر در برابر حلال ها و مقاومت در برابر شعله مي شود.

 

ترموست هاي سيليكوني: در مقايسه با لاستيك هاي سيليكوني، ترموست هاي سيليكوني داراي درجه اتصالات عرضي (شبكه اي شدن) بيشتري مي باشند

 

حال بياييم زنجيره سيليكون را به صورت زير فرض كنيم:

اكنون مي توان با قرار دادن گروه هاي مختلف به جاي R بر روي زنجيره انواع مختلف لاستيك سيليكوني را بدست آورد. براي مثال اگر هر دو R گروه متيل (CH₃) باشند، لاستيك را پلي دي متيل سيلوكسان (MQ) مي نامند.

اگر Rها گروه هاي متيل و فنيل (C₆H₅) باشند لاستيك را پلي متيل فنيل سيليكون (PMQ) مي نامند.

اگر Rها گروه هاي متيل و وينيل (-CH=CH₂) باشند  لاسيتيك را پلي وينيل متيل سيليكون (MVQ) مي نامند.

اگر Rها گروهي قطبي تر مثلاً تري فلوئورو پروپيل (-CH₂-CH₂-CF₃) باشند به لاستيك هاي فلوئورو سيليكون (FVMQ  or FMQ)  مشهورند.

Tags: توليد كننده سيليكون رابرتوليد كننده سيليكون رابر توليد كنندهتوليد كننده سيليكون رابر خريدتوليد كننده سيليكون رابر عمده فرو

لاستيك بوتادين (BR) چيست؟

۳۳ بازديد

لاستيك بوتادين (BR) چيست؟

 

لاستيك بوتادين لاستيكي با بيشترين حالت الاستيك در نظر گرفته مي شود. نام شيميايي اين لاستيك پلي بوتادين مي باشد. اين لاستيك پليمريزه شده است و معمولا در تركيب با ديگر لاستيك ها استفاده مي شود و دومين لاستيك مصنوعي از نظر بيشترين حجم توليد پس از استايرن بوتادين (SBR) است كه در سال 1999، مصرف آن در حدود 1935000 تن در سراسر جهان بود.

پلي بوتادين با سه روش  پليمريزه مي شود كه در اين صورت سه ايزومر سيس (Cis)، ترانس (Trans) و وينيل (Vinyl) بدست مي آيد. خواص پلي بوتادين با توجه به اين سه ايزومر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال: پلي بوتاديني كه داراي درصد سيس بالا است High Cis Polybutadiene ناميده مي شود و داراي خاصيت ارتجاعي بالا و بسيار متداول است در حالي كه پلي بوتاديني كه داراي درصد بالاي ترانس است High Trans Polybutadiene ناميده مي شود و پلاستيك كريستالي و بدون هيچ كاربرد مفيدي است.

توليد ساليانه اين پليمر در سال 1380 بيش از 2.1 ميليون تن بود كه از لحاظ تناژ مصرف در بين لاستيك ها، بعد از لاستيك استايرن بوتادين SBR يا (Styrene Butadiene Rubber) در رتبه دوم قرار دارد.

 

تاريخچه و چگونگي توليد لاستيك بوتادين (BR) (Butadiene Rubber) يا پلي بوتادين (PB (Polybutadiene

 

پلي بوتادين در سال 1910 توسط يك دانشمند روسي (Sergei Vasilyevich Lebedev) پليمريزه شد، كه در سال 1926 فرآيندي را براي توليد بوتادين از اتانول اختراع كرد و  توانست براي توسعه توليد پلي بوتادين از سديم به عنوان يك كاتاليزور استفاده كند. با توجه به اين كشف، كشور شوروي اولين كشوري بود كه در اواخر سال 1930 موفق به توليد صنعتي اين پليمر گرديد. از جمله كشورهايي كه به تحقيق و توسعه توليد پلي بوتادين كمك بسياري كردند آلمان و آمريكا بودند.

بنابراين لاستيك بوتادين جزو اولين الاستومرها يا لاستيك هايي بود كه اختراع شد، 70% از پلي بوتادين توليدي، براي ساخت لاستيك و تاير استفاده مي شود و 30% از آن به عنوان افزودني به لاستيك هاي ديگر اضافه مي شود تا استحكام مكانيكي آنها را بهبود بخشند.

 

كاربرد هاي لاستيك بوتادين چيست؟

 

كاربرد عمومي آن تركيبي از BR و لاستيك طبيعي در تايرهاي كاميون است. استفاده اصلي از لاستيك بوتادين در لاستيك هايي است كه بيش از 70 % از پليمر در ديواره ها و آج ها توليد مي شود.

اين لاستيك معمولا با الاستومرهاي ديگر مانند لاستيك طبيعي يا SBR براي كامپاندهاي آج تركيب مي شود. همچنين داراي يك كاربرد اصلي به عنوان يك اصلاح كننده ضربه براي رزين آكريلونيتريل بوتادين استايرن (ABS) و پلي استايرن با حدود 25٪ از كل حجم در اين كاربردها است. معمولا حدود 7% اين لاستيك به فرآيند پليمريزاسيون براي ساخت اين رزين هاي لاستيكي چقرمه افزوده مي شود.

با توجه به جهندگي فوق العاده آن، تخمين زده شده است كه سالانه در حدود 20،000 تن در سراسر جهان از پلي بوتادين “high cis” براي توپ هاي گلف استفاده مي شود. اين كاربرد به طور گسترده اي در حال رشد است، زيرا به نظر مي رسد صنعت توپ گلف از تكنولوژي توپ قديمي به دو قطعه در حال حركت است، ساختار هسته جامد از BR در تركيب با ديگر لاستيك ها ساخته شده است.

كاربرد: بيشترين كاربرد آن در ساخت لاستيك هاي اتومبيل هاي سواري، كاميون و اتومبيل هاي مسابقه است همچنين آج تاير نيز از كوپليمرهاي پلي بوتادين مي باشد، ساخت كفش، تسمه و نوار نقاله، اسفنج هاي لاستيكي، شيلنگ و واشر، توپ گلف

 

مشخصات لاستيك پلي بوتادين :

 

  • الاستيسيتي بالا
  • خواص دمايي كم
  • مقاوم در برابر فرسايش
  • هيسترسيزيس كم
  • انعطاف پذيري خوب در دماي محيط
  • مقاومت به سايش بالا در شرايط سرويس دهي
  • مقاومت كم به غلطك

ويژگي هاي اشتعال و روش شناسايي آسان:

 

در شعله مي سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه مي دهد.

شعله زرد متمايل به نارنجي دارد و كمي ترق توروق مي كند.

دود سياه توأم با ذرات كربن دارد.

در شعله چكه نمي كند.

بوي لاستيك سوخته و نامطبوع مي دهد.

 

مزايا و معايب لاستيك بوتادين چيست؟

 

مزايا: مقاومت در برابر آب،

بسيار مقاوم و بسيار بادوام در برابر سائيدگي و ترك خوردگي

مقاومت در برابر سايش

حرارت زايي كم و داغ نكردن تحت تنش هاي ديناميكي و ثابت

ترك نخوردن،

انعطاف پذيري در دماي پايين،

مقاومت خوب در برابر اسيد ها، باز ها، الكل ها و حلال هاي اكسيژنه و …

مقاومت در برابر نور خورشيد،

قيمت نسبتاً مناسب

 

معايب: مقاومت كم در برابر روغنها،

بنزين و حلال هاي هيدرو كربني (آليفاتيك و آروماتيك)،

مقاومت ضعيف در برابر عوامل جوي و ازون،

مقاومت كم در برابر نفوذ گازها،

مقاومت گرمايي كم،

مقاومت كم در برابر شعله و اشتعال،

فرآيند پذيري بسيار مشكل

Tags: توليد كننده بوتادين چيستتوليد كننده بوتادين چيست تولي

آكريلونيتريل بوتادين استايرن چيست ؟

۳۱ بازديد

آكريلونيتريل بوتادين استايرن چيست ؟

آكريلونيتريل بوتادين استاير Acrylonitrile butadiene styrene  كه با مخفف  ABS  شناخته مي‌شود، نوعي پليمر گرما نرم است كه از پليمريزاسيون استايرن و اكريلونيتريل در حضور پلي بوتادين به دست مي‌آيد و داراي ساختاري آمورف مي‌باشد.

آكريلونيتريل بوتادين استاير به دليل قيمت مناسب و همچنين خواص متعادل مكانيكي، حرارتي و شيميايي در دسته پر مصرف‌ترين مواد اوليه پلاستيكي قرار مي‌گيرد. كه داراي استحكام ابعادي و مقاومت حرارتي خوب و نيز مقاومت به ضربه بالا ميباشد.

اين پليمر بسيار مقاوم به خراشيدگي است و همچنين اين ماده عمدتاً در لوله‌هاي حمل مواد نفتي، لوله‌ها، وسايل خانه، اثاثيه، مبلمان، تركيبات وسايل خودرو، تلفن و تجهيزات الكتريكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد

 تاريخچه آكريلونيتريل بوتادين استاير چيست؟

آكريلونيتريل بوتادين استاير براي اولين بار در اوايل دهه‌ي ۱۹۵۰ عرضه شد. از آن موقع پليمرهاي ABS جا افتاده‌ و در حال حاضر توليد سالانه آن‌ها بعد از پلي‌اتيلن، پلي‌پروپيلن، پي وي سي و پلي استايرن انجام مي‌شود.

گرچه پليمرهاي استايرن اكريلونيتريل براي بسياري كاربردها به مقدار كافي چقرمه هستند ولي براي ساير مصارف از اين جهت مناسب نيستند.

 

مزايا پليمر آكريلونيتريل بوتادين استاير چيست؟

اين ماده مخصوصا به عنوان محفظه‌ي با كيفيت دستگاه‌ها از اهميت زيادي برخوردار است. دليل پذيرش گسترده آن عبارتند از:

۱-مقاومت ضربه بالا

۲- ميزان سفتي خوب

۳-كيفيت عالي سطح

۴-پايداري ابعادي بالا در دماهاي بالا

۵-مقاومت شيميايي خوب

۶-مقاومت خوب در برابر ترك زايي تحت تنش

 

معايب پليمر آكريلونيتريل بوتادين استاير چيست؟

۱-عدم شفافيت

۲-مقاومت ضعيف در برابر شرايط جوي

۳-مقاومت ضعيف در برابر شعله

 

خواص و كاربردهاي پلاستيك‌هاي ABS

خواص مهم پليمرهاي ABS عبارتند از:

  • چقرمگي و مقاومت ضربه،
  • پايداري ابعاد،
  • مقاومت خوب در برابر واپيچش گرمايي (نسبت به گرمانرم‌هاي پرمصرف)
  • خواص خوب در دماي پايين و قابليت آب‌كاري بدون مشكلات زياد

 

در طول سال‌ها، تفاوت‌هايي در موازنه مصرف UPVC و ABS در اروپاي غربي در مقايسه با ايالات متحده وجود داشته و  اين مسئله عمدتا به دليل عرضه زودتر UPVC در اروپاي غربي و ABS  در ايالات متحده مي باشد به طوري‌كه ABS در ايالات متحده آمريكا اكثرا براي لوله و اتصالات استفاده مي‌شود و UPVC هم مصارف مشابهي در اروپا دارد.

با وجود ابقاي اين تفاوت‌هاي سنتي، در حال حاضر ABC  هم در اروپا و هم در ايالات متحده به خوبي جا افتاده است. علاوه بر PVC سخت، ABS  نيز در مقابل خود، پلي‌پروپيلن را به عنوان رقيب دارد.

در سال‌هاي اخير از نظر وزن پلي‌پروپيلن ماده‌ي ارزان‌تر بوده و حتي به لحاط حجمي هم به صرفه‌تر است. از سويي ديگر خواص فهرست شده در بالا خصوصا چقرمگي بسيار بالا و مقاومت بهتر در برابر واپيچش گرمايي منجر به آن شده كه ABS در بسياري از موارد ترجيح داده مي شود.

به دليل آنكه مدول خمشيABS  نوعا از پلي پروپيلن بالاتر است. جدار قطعات قالب گيري شده از ماده‌ي اخير براي آن‌كه سفتي مشابهي را نشان دهند بايست حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد ضخيم‌تر باشد.

همچنين اين نكته نيز حائز اهميت است كه به دليل گرماي ويژه بالاتر و گرماي نهان ذوب، خنك كردن پلي پروپيلن موقع فراوري طولاني‌تر است

 

در ادامه مي توان به اين نكته اشاره كرد كه :

با انتخاب گريدهاي مناسب  PVC و NBR، مي توان آلياژهاي كاملا سازگار اين دو پليمر را توليد كرد و از ويژگي هاي مثبت هر دو بهره برد.

براي مثال :  فرايند پذيري و مقاومت خوب PVC به ازون، در كنار مقاومت بينظير NBR در برابر انواع روغن ، منجر به كاربردهاي بي شمار اين آلياژ در صنايع مختلف مانند خودرو سازي و توليد كفپوش هاي گوناگون شده است.

از جمله ديگر كاربردهاي مهم اين آلياژ توليد شيلنگ هاي صنعتي، روكش غلتك، زيره كفش، روكش سيم و كابل و … است.

گريدهاي مختلف NBR/PVC حداقل حاوي 30 درصد PVC به منظور ارتقاي پايداري در برابر ازون هستند.

 

ويژگي هاي كليدي گريدهاي مختلف NBR/PVC:

  • مقاومت عالي در برابر انواع روغن و سوخت
  • مقاومت خوب در برابر شرايط جوي و ازون
  • مقاومت سايشي بينظير
  • فرايند پذيري عالي و سطح مطلوب قطعات توليدي
  • قابليت فوم شدن
  • قابليت اضافه كردن نرم كننده و كاهش سختي

 

لاستيك طبيعي چيست و چگونه ساخته مي شود؟

۳۸ بازديد

لاستيك طبيعي چيست و چگونه ساخته مي شود؟

 

براي اينكه بدانيم ساخت لاستيك يه چه صورت پيش مي رود بهتر است در ابتدا بدانيم كه لاستيك  طبيعي چيست ؟

همانطور كه ميدانيد لاستيك طبيعي (به انگليسي: Natural rubber) كه لاستيك هند (انگليسي: India rubber‎) يا كائوچو (انگليسي: caoutchouc) ناميده مي‌شود.

لاستيك طبيعي از پليمرهايي از تركيبات آلي ايزوپرن با ناخالصي‌هاي جزئي از ساير تركيبات آلي به همراه آب تشكل شده‌است.

امروزه كشورهايي از جمله تايلند، مالزي و اندونزي، كشورهاي پيشرو در توليد لاستيك در دنيا هستند.

اشكال مختلف پلي ايزوپرن به عنوان لاستيك طبيعي والاستومرها به لاستيك مصنوعي شناخته مي شوند.

 

ساخت لاستيك طبيعي چگونه است ؟

لاستيك طبيعي يا سنتزي در حالت عادي و به تنهايي قابل استفاده نيست.

لاستيك بينهايت چقرمه است و به ماشين آلات سنگين نياز دارد. مقادير گرماي توليد شده در طول عمليات مخلوط كردن ، خرد كردن ، آسياب كردن را در هنگام ساخت لاستيك بايد دفع و تحت كنترل داشت.

خواص كشساني ، سختي يا نرمي ، مقاومت سايشي ، نرمينگي ،  نفوذ ناپذيري و هزاران تركيب مختلف از خواص بدست آمده در آميزه كاري لاستيك ، تامين مي‌شود.

 

آميزه كاري لاستيك طبيعي چگونه است؟

در آميزه كاري لاستيك ها افزودني هاي شيميايي با توجه به نوع مصرفشان به گروه هاي مختلفي دسته بندي مي‌شوند.

 

  1. مواد ولكانشي :

مواد ولكانشي ، تركيبات گوگردي هستند كه از واكنش آنها با بسپار مواد شبكه‌اي بدست مي‌آيد و اتصالات شبكه از نوع اتصالات عرضي است.

اتصالات عرضي ممكن است مونو دي ، يا پلي سولفيدي باشند.

نوع اتصال از طريق غلظت گوگرد ، تسريع كننده ، باز دارنده و دما تعيين مي‌شود.

 

  1. مواد تسريع كننده‌ها :

تركيباتي هستند كه زمان لازم براي ولكانشي لاستيك را كاهش مي‌دهند ، و به گوگرد كمتري نياز دارند و محصول يكنواخت‌تري هم بدست مي‌آورند. اغلب تسريع كننده‌ها نيتروژن و گوگرد دارند.

 

  1. مواد ضد پيري يا ضد اكسنده‌ها :

اين مواد قطعات لاستيكي را از تهاجم اكسيژن و اوزون محافظت مي‌كنند. اين تركيبات به عنوان ضد اكسنده ، ضد اوزون يا عوامل ضد ترك دسته بندي مي‌شوند. آنها به اين صورت عمل  ميكنند كه واكنشهاي زنجيري راديكالي را متوقف كرده و بدين ترتيب مانع از تخريب بيشتر زنجير مي شوند. مواد صنعتي معمولا آميني يا فنلي هستند. آمينها محافظان قوي هستند و به شكل وسيع در تاير و ساير قطعات تيره مصرف مي‌شوند.

 

  1. نرمسازهاي كاتاليزي يا مواد لخته‌زدا :

اين مواد با كاهش گرانروي لاستيك، فراوش آنرا آسان مي‌كنند. موقع مخلوط با لاستيك سبب شكست زنجير و طبعا كاهش وزن مولكولي زياد را به همراه دارند.

 

  1. پراكنهاي بي‌اثر يا خنثي :

اين مواد به مقدار زياد به لاستيك اضافه مي‌شوند. بعضي از آنها تنها براي سخت كردن يا نرم كردن فيزيكي است. خاك رس ، كربنات كلسيم ، خرده ذغال ، باريت و تقريبا گرد هر جامدي را مي‌توان به لاستيك افزود كه در نتيجه آن كليه خواص كشش كاهش مي‌يابد. اما گرد بعضي مواد بي شكل خصوصا دوده و سيليس ، به طرز ناباورانه‌اي سبب افزايش استحكام ، جهندگي ، مقاومت سايشي و ساير خواص مطلوب مي‌شود و به همين سبب به تقويت كننده موسوم‌اند.

 

روشها و مراحل ساخت لاستيك طبيعي به چه صورت است؟

 

  1. غلتك زني يا پوشش دهي :

يكي از مصارف لاستيكها ، پوشش دهي پارچه براي ضد آب كردن آن است. محلول يا بتونه‌هاي لاستيكي در حلالها را مي‌توان به سادگي روي پارچه پخش كرد. اما اگر از مواد لازم براي پخت و كنترل خواص استفاده نشود نتايج كاملا نامطلوبي به دست مي‌آيد. براي آغشته كردن پارچه به آميزه‌هاي لاستيكي از روش غلتك زني استفاده مي‌شود، به اين صورت كه بر روي دستگاههاي غلتك زن چند استوانه‌‌اي آميزه لاستيكي را تحت فشار به داخل پارچه مي‌كنند.

نخ تاير مورد خاصي است كه براي ساخت آن نخهاي پنبه ، ريون ، نايلون يا پلي استر در آرايش موازن توسط لاستيك روي يك دستگاه غلتك‌زن به هم مي‌چسبند.

 

  1. قالب گيري :

آميزه‌هاي خميري لاستيكي را مي‌توان به هر شكلي قالب‌گيري و شكل آنها را با پخت در قالب تثبيت كرد.

يك نمونه مناسب توپ تنيس است. يك نوع بسيار مرغوب و ارتجاع پذير لاستيك در قالبي كه به شكل دو نيمه توپ است قالب گيري مي‌شود. سپس اين دو نيمه را به هم مي‌چسبانند و پخت مي‌كنند، (با قرضي از ماده‌اي شيميايي گاز زا كه در داخل قرار دارد) بر روي اين مغزي پارچه و الياف پرزدار مناسب چسبانده مي‌شود اين ماده سازه‌اي پيچيده اي دارد كه براي مصارف خيلي خشن مناسب است.

 

  1. روزن راني :

پروفيل ، نوار درزگير ، شيلنگ ، تيوپ ، نخ تاير ، واشر و بسياري ديگر از قطعات لاستيكي به تقليد از روش روزن راني پلاستيك‌ها ساخته و پخت مي‌شوند. براي اين مورد تاير خودروها نمونه مناسبي است. تايرهاي امروزي ممكن است فاقد تيوپ باشند كه در اين صورت مجهز به لايه‌اي محافظ هستند يا اين كه تيوپ روزن راني شده از جنس لاستيك بوتيل در آنها قرار داده مي‌شود. لاستيك بوتيل با اينكه بسيار بي اثر يا مرده است ولي در برابر عبور هوا مقاومت بسيار عالي از خود نشان مي دهد.

در خودروهاي جديد ، لاستيك را علاوه بر استفاده در تاير در پروفيل پنجره ، نوار درزگير ، برف پاك كن ، شاسي موتور ، صندلي و به عنوان صدا خفه كن نيز به كار مي‌برند. به طوري كه در هر وسيله نقليه چيزي حدود 115 كيلوگرم لاستيك به كار مي‌رود.

 

  1. آميزه‌هاي شيرابه‌اي

شيرابه‌هاي غليظ امكان استفاده از لاستيك را در شكل مايع فراهم مي‌كنند، به صورتي كه مي‌توان عمليات پخش كردن ، رنگ كردن ، غوطه وري يا اسفنج سازي را روي آنها اجرا كرد. مواد پخت به شكل تعليق اضافه مي‌شوند ولي تقويت روي شيرابه‌ها چندان موثر نيست.

با اينكه تجارت مبلمان ، بالش و تشك اسفنجي به استفاده از لاستيك‌هاي پلي اورتان و پلي‌اتر روي آورده ، ولي استفاده از شيرابه‌ها رو به گسترش است.

 

  1. لاستيك‌هاي بازيافتي

لاستيك بازيافتي ماده‌اي مفيد در آميزه كاري است كه از قطعات لاستيكي ضايعاتي به دست مي‌آيد. اين قطعات را خرد و سپس با اعمال روشهاي توام شيميايي ، مكانيكي و حلال ، لاستيك ، پارچه ، فلز و ساير اجزاي آن را جدا مي كنند. لاستيك بازيافتي تا حدي وابسپارش مي‌شود. و در حد بالايي دوده (يا رنگدانه ديگر) ، خاكستر و روغن دارد. با افزودن اين ماده به آميزه لاستيكي ، فراروش آميزه بهتر مي‌شود و معمولا به عنوان يك ماده ضايعاتي ارزان در محصولات بسيار ارزان هم به كار مي‌رود. تنها حدود 10 درصد لاستيكهاي نو بازيافت مي‌شوند.

افزايش اخير قيمت انرژي سبب توجه به ضايعات تاير به عنوان سوخت شده است. استفاد از خرده تايرهاي مستعمل در آسفالت نسبت به آسفالت معمولي مزاياي بي‌شماري دارد. با اجراي اين فرآيند سوئدي ، عمر جاده‌ها بيش از چهار برابر شده ، اصطكاك چرخ با سطح افزايش يافته ، صدا و براقي سطح هم كاهش يافته است.

 

  1. مشتقات لاستيكي

از لاستيكها به ويژه لاستيك طبيعي به عنوان ماده اوليه در توليد انواع مشتقات لاستيكي استفاده شده است. صنايع پلاستيك در حال حاضر به اين درست مواد شيميايي لاستيكي روي آورده است، چون خود لاستيك يك مواد اوليه گران است. هاليد‌ها با لاستيك در موضع پيوند دوگانه‌اش واكنش مي‌دهند.

از عمل كلريد هيدروژن بر محلول لاستيك در بنزين ، مشتق هيدروكلريد لاستيك بدست مي‌آيد، كه از بسياري جوانب با خود لاستيك تفاوت دارد. اين ماده پلاستيكي شفاف است كه از آن در بسته بندي استفاده مي‌شود. مشتق هيدرو كلريد لاستيك در برابر مواد شيميايي مقاوم ، فيلم نازك عالي بدست مي‌دهد و ضمنا رنگ ، بو ، مزه هم ندارد. PVC

پلي اتيلن ، پلي پروپيلن و پلاستيك‌هاي جديدتر كاربرد اين مشتق گران را محدود كرده اند. از مخلوط لاستيك‌ها و رزين‌ها به وفور استفاده مي‌رود. با افزودن لاستيك خواص ويژه‌اي چون مقاومت ضربه‌اي ، كش پذيري و جهندگي افزايش مي‌يابد.

 

Tags: توليد كننده لاستيك طبيعيتوليد كننده لاس

لاستيك پلي كلروپرن يا CR مخفف ( Chloroprene Rubber) چيست؟

۲۶ بازديد

لاستيك پلي كلروپرن يا CR مخفف ( Chloroprene Rubber) چيست؟

لاستيك كلروپرن يا نئوپرن ، لاستيك سنتزي خيلي مفيد است، كه نام تجاري الاستومر كاربردي شركت دوپونت براي دسته اي از لاستيك كلروپرن است. به عبارت ديگر، پلي كلروپرن نام پليمري براي لاستيك هاي سنتزي شناخته شده به عنوان نئوپرن است.

 

تاريخچه و چگونگي توليد لاستيك پلي كلروپرن

لاستيك پلي كلروپرن را براي اولين بار شركت آمريكايي دوپانت (Dupont) در سال 1931 توليد و عرضه و جزو اولين لاستيك هاي مصنوعي موفق تجاري به حساب مي آيد.

اين شركت ابتدا اين لاستيك را با نام دوپرنن (Duprene) وارد بازار، اما در سال 1939 نام آنرا تغيير و نام تجاري نئوپرن (Neoprene) را براي آن انتخاب كرد.

اين لاستيك به روش پليمريزاسيون امولسيوني (بسپارش امولسيوني) يا راديكالي آزاد كلروپرن خالص ، در دماي ۳۸ درجه سانتيگراد در مجاورت گوگرد تهيه و به دو صورت لاتكس و جامد يافت مي شود.

كه نوع جامد آن ،  خود به انواع ديگري تقسيم مي شود كه در زير به آنها اشاره شده است:

مصارف عام

مصارف ويژه

 

دسته مصارف عام پلي كلروپرن

لاستيك پلي كلروپرن هاي با مصارف عام به دو دسته G كه  شامل: GN,GNA,GRT,GT,GW و  دسته W كه  شامل: W,WHV,WRT,WD,WX,WB,WK,TW,TRT تقسيم مي شود.

نوع G در شرايط مساوي با W از سرعت ولكانيزاسيونن بالاتري برخوردار است. نوع G ميل به بلوري شدن كمتري نسبت به W دارد.

نوع W بدون گوگرد است در حالي كه نوع G كوپليمري است از كلروپرن و مقدار كمي گوگرد؛ نوع GRT و WRT به ترتيب مقاوم ترين گريد اين نوع ها در مقابل بلوري شدن مي باشند.

 

دسته مصارف ويژه پلي كلروپرن

كلروپرن هاي با مصارف ويژه شامل FB,FC,HC,KNR,S است.

 

پارامترهاي ويژه اي كه منجر به توليد انواع  لاستيك پلي كلروپرن مي شود به قرار زير است:

 

  1. اصلاح با سولفور (انواع تيورام، ايجاد قابليت نرم شدن (Mastication)
  2. اصلاح با مركاپتان (انواع مركاپتان دار، تمايل به بلوري شدن)
  3. اصلاح كننده ها (انواع موني ويسكوزيته، فرآيند پذيري)
  4. پايدار كننده ها (كنترل رنگ و طول عمر)
  5. كوپليمريزاسيون (هم بسپارش) با ساير مونومرها
  6. ويژگي هاي اشتعال (روش شناسايي آسان)
  7. در شعله مي سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه مي دهد.
  8. شعله زرد متمايل به نارنجي دارد.
  9. دود سياه به همراه ذرات كربن دارد.
  10. در شعله چكه نمي كند.
  11. بوي زننده و سوزاننده اي دارد.

 

فرآيند پذيري بهتر لاستيك پلي كلروپرن

بخش عمده (بيش از 85%) از لاستيك كلروپرن (CR) را ترانس 1و4 ـ كلروپرن (Trans 1,4 Chloroprene) تشكيل مي دهد كه اين زنجيره به لاستيك توانايي متبلور شدن در اثر كشش را مي دهد و بر همين اساس محصولات پخته شده (ولكانش) آن استحكام كششي زيادي دارند.

روش هاي پخت: اين لاستيك فقط با سيستم اكسيد فلزي ولكانيزه مي شود.

 

لاستيك كلروپرن - Chloroprene Rubber چيست؟

خواص و معايب لاستيك پلي كلروپرن

لاستيك نئوپرن تنها داراي يك خاصيت مقاومتي نيست بلكه توازن خواص آن در ميان ديگر انواع لاستيك هاي سنتزي منحصر به فرد است. خواص پلي كلروپرن به صورت زير فهرست مي شوند:

  1. لاستيك پلي كلروپرن داراي استحكام مكانيكي خوبي هستند.
  2. مقاوم در برابر اكسيداسيون شيميايي، گرما و نور خورشيد
  3. پايدار در برابر ازون و آب و هواست.
  4. نئوپرن همچنين داراي مقاومت پيرشدگي خوبي است.
  5. به عنوان يكي از خواص آن، داراي اشتعال پذيري كم مي باشد.
  6. پايداري شيميايي خوبي دارد.
  7. لاستيك پلي كلروپرن پايداري متوسطي در برابر سوخت و روغن دارد.
  8. خواص لاستيك نئوپرن شامل توانايي چسبندگي به بسترهاي زيادي است.
  9. لاستيك پلي كلروپرن يا نئوپرن مي تواند با استفاده از سيستم هاي شتاب دهنده ي مختلف در طي محدوده هاي دمايي گسترده مي تواند پخت شود.
  10. لاستيك كلروپرن داراي پايداري كمتري نسبت به لاستيك طبيعي در برابر سفت شدگي در دماهاي پايين است. اين ويژگي ها به بهبود پايداري در دماي پايين كمك مي كند.
  11. لاستيك پلي كلروپرن نيز مي تواند به آساني با روغن هاي معدني، گريس ها، اسيدها و بازهاي رقيق استفاده شود.

 

معايب: به دليل قطبي بودن خواص الكتريكي و عايق الكتريكي ضعيفي دارد، قيمت نسبتاً بالا، مقاومت و انعطاف پذيري كم در برابر دماهاي كم و سرما

 

كاربرد هاي لاستيك نئوپرن يا پلي كلروپرن

كاربردهاي لاستيك نئوپرن زياد هستند، اين لاستيك در سطوح تكنولوژي مختلفي به ويژه در صنعت لاستيك استفاده مي شود. اين لاستيك نقش اساسي به عنوان ماده ي خام براي چسب ايفا مي كند كه مي تواند براي هر دو مورد پايه حلالي و پايه آلي استفاده شود.

لاستيك پلي كلروپرن نيز كاربردهاي لاتكسي مختلفي (مثل قطعات غوطه ور مانند دستكش) و فوم هاي قالبگيري شده كه به خوبي قير بهبود يافته اند را دارد.

كاربردهاي لاستيك نئوپرن به طور گسترده افزايش مي يابد كه شامل محصولات قالبگيري، كابل ها، تسمه هاي انتقال، پروفيل ها و … هستند.

در ساخت چسب ها، آب بندي كردن و درزگير ها مانند درزگير لپ تاپ ها، محافظ هاي موبايل و آي پد و ريموت كنترل، لباس هاي ضد آب و غواصي، لوله هاي لاستيكي و شيلنگ ها، قطعات در تماس با روغن، تسمه، واشر پايه هاي قابل انعطاف، قطعات خواص اتومبيل، كمربند ايمني، صندلي براي وسايل حمل و نقل عمومي و روكش مبلمان، بسياري از لوازم ورزشي و از لاتكس آن در ساخت كالاهايي مانند دستكش و بالون و … استفاده مي شود.

 

برخي از كاربردهاي گسترده لاستيك نئوپرن شامل موارد زير است:

  1. درزگيرهاي نئوپرن
  2. دستكش هاي نئوپرن
  3. ورق نئوپرن
  4. تسمه نئوپرن
  5. آتل نئوپرن
  6. بست نئوپرني
  7. زانويي نئوپرن

شيلنگ پايين رادياتور تراكتور مل | قيمت شلنگ پايين رادياتور تراكتور - 1

۸۱ بازديد

مكانيزم و عملكرد شيلنگ پايين رادياتور تراكتور شلنگ پايين رادياتور تراكتور )

در واقع شلنگ پايين رادياتور تراكتور يكي از مهمترين و اصليترين اجزاي سيستم خنك كننده موتور تراكتور مي باشد.

اين شلنگ در بخش پاييني رادياتور خودرو تراكتور قرار داشته و داراي بافت تركيبي لاستيك و نخ پلي استر است.

شنگ پايين رادياتور تراكتور به اين صورت كار ميكند كه كه آب ورودي رادياتور تراكتور را دريافت و جهت خنك سازي موتور به ورودي هاي تعبيه شده در رادياتور انتقال ميدهد.

 

متريال شلنگ پايين رادياتور تراكتور ( شيلنگ پايين رادياتور تراكتور )

اين شلنگ در 2 كلاس توليدي EPDM و SBR توليد ميشود. يعني با دونوع مرتيال خوب (EPDM) و معمولي (SBR ) توليد مي شود.

نخ استفاده شده در اين شلنگ از نوع 600 نخي هاي سري پلي استر است .

در واقع مهمترين تاثير اين نخ كه در ساختمان توليد شيلنگ پايين رادياتور تراكتور استفاده شده اين است كه باعث جلوگيري از نشتي و هدررفت آب همچين ايجاد حالت ضد يخ بودن براي شلنگ ذكر شده مي شود.

 

طول عمر شيلنگ پايين رادياتور تراكتور  ( عمر مفيد شلنگ پايين رادياتور تراكتور )

طول عمر شيلنگ پايين رادياتور تراكتور بسته به نوع متريال استفاده شده در اين قطعه لاستيكي حياتي متغير مي باشد.

بدين صورت كه اگر در زمان ساخت شلنگ پايين رادياتور تراكتور از مواد اوليه خوب يا همان كاربرد EPDM استفاده شده باشد معمولا طول عمر اين شلنگ لاستيكي حدود 4 سال ميباشد.

اگر براي توليد شيلنگ پاييني رادياتور تراكتور يا رانا از مواد اوليه معمولي يا SBR استفاده شده باشد، اين قطعه لاستيكي عمر مفيدي در حدود 6 ماه تا 1 سال خواهد داشت.

 

علائم خرابي شلنگ پايين رادياتور تراكتور

يكي از علامت هاي مشخص براي تشخصي خرابي در شيلنگ پاييني رادياتور تراكتور يا رانا ترك خوردگي در بخش بيروني و قابل مشاهده اين شلنگ لاستيكي است.

هر چقدر اين ترك‌ها عميق تر و با تعداد بيشتر باشند يعني شلنگ شما پوسيده‌تر و شكننده تر شده است و مي‌بايست چه سريعتر نسبت به تعويض اين قطعه لاستيكي اقدام نماييد.

علامت دوم قابل مشاهده براي تشخيص خرابي شيلنگ پايين رادياتور تراكتور ، باد كردگي يا همان ورم كردگي نا متوازن بر روي سطح آن است.

يكي ديگر از علائم خرابي در شيلنگ هاي لاستيكي از جمله شلنگ پايين رادياتور تراكتور و پوسته پوسته شدن يا اصطلاحات دو پوست شدن است.

 

تاثيرات خرابي شيلنگ پايين رادياتور تراكتورتاثير خرابي در شلنگ پاييني رادياتور تراكتور )

بارزترين تاثير خرابي شلنگ پايين رادياتور تراكتور همان كم شدن آب رادياتور خودرو است كه در ابتدايي ترين حالت باعث داغ شدن بيش از حد وايرهاي خودرو ( سيم ها و سيم كشي ) و آسيب ديدن آنها مي باشد.

اما اثر خرابي شيلنگ پاييني رادياتور تراكتور يا رانا تنها به خرابي سيم كشي خودرو منتهي نمي‌شود و ميتواند در مواردي به علت بيش از حد كم شدن آب خودرو، موجب سوختن سرسيلندر نيز بشود.

 

تشخيص خوب از بد شيلنگ پايين رادياتور تراكتورروش تشخيص شلنگ با كيفيت تراكتور )

اگر شيلنگ پايين رادياتور تراكتور از مواد اوليه Epdm تهيه شده باشد عموما داراي سطحي شفاف و سيقلي است. در صورتي كه اگر همين محصول از مواد پايه Sbr  ساخته شده باشد ، سطح آن كدر بوده و ديگر آن شفافيت لازم را ندارد.

يكي ديگر از نشانه هاي با كيفيت بودن شلنگ پايين رادياتور تراكتور در صورتي كه از مواد epdm ساخته باشد. اين است كه روي سطح آن خال زدگي وجود ندارد و البته دوپوست هم نيست.

دوپوست شدن اصطاحي است كه براي شيلنگ هاي لاستيكي مورد استفاده قرار ميگيرد و در اصل به اين معني است كه اين شلنگ لاستيكي كيفيت لازم را ندارد.

نكته قابل توجه براي عزيزاني كه قصد تشخيص شيلنگ خوب از شلنگ بد را دارند و زمان و نور كافي براي ديدن وبررسي محصول لاستيكي مورد نظرشان را ندارند، بو كردن شيلنگ است.

اصولا شيلنگ-هاي لاستيكي تراكتور مثل شلنگ پايين راديات تراكتور اگر از مواد با كيفيت يا همان EPDM ساخته شده باشد بوي شيرين مي دهد.

شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف مل | شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف

۱۰۱ بازديد

مكانيزم و عملكرد شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف ( طرز كار شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف )

در واقع شيلنگ هيدروليك 206 يكي از مهمترين و اصليترين اجزاي خودرو پژو 206 مي‌باشد.

اين شلنگ لاستيكي داراي بافت تركيبي لاستيك و نخ پلي استر است.

شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف به اين صورت كار ميكند كه بين مخزن و پمپ خط مكش نصب مي شوند و بر اين اساس انتقال سيال را امكان پذير كرده و در عين حال پمپ قادر به لرزش آزاد خواهد بود. همچنين از اين شيلنگ ها مي توان براي انتقال روغن برگشتي در قسمت نشتي شيرها و هيدروموتورها استفاده كرد.

 

متريال شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف ( مواد اوليه در توليد شيلنگ هيدروليك پژو206 فشار ضعيف )

اين شلنگ در 2 كلاس توليدي EPDM و SBR توليد ميشود. يعني با دونوع مرتيال خوب (EPDM) و معمولي (SBR ) توليد مي شود.

نخ استفاده شده در اين شلنگ از نوع 600 نخي هاي سري پلي استر است.

در واقع مهمترين تاثير اين نخ كه در ساختمان توليد اين شيلنگ لاستيكي مهم استفاده شده اين است كه باعث جلوگيري از نشتي و هدررفت آب همچين ايجاد حالت ضد يخ بودن براي شلنگ ذكر شده مي شود.

 

طول عمر شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف ( عمر مفيد شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف )

طول عمر شلنگ هيدروليك بسته به نوع متريال استفاده شده در اين قطعه لاستيكي حياتي متغير ميباشد.

بدين صورت كه اگر در ساخت شلنگ هيدروليك پژو 206 از مواد اوليه خوب يا همان EPDM استفاده شده باشد معمولا طول عمر اين شلنگ لاستيكي حدود 4 سال ميباشد.

اما اگر براي توليد شلنگ هيدروليك فشار ضعيف از مواد اوليه معمولي يا SBR استفاده شده باشد، اين قطعه لاستيكي عمر مفيدي در حدود 6 ماه تا 1 سال خواهد داشت.

 

علائم خرابي شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف ( روش تشخيص خرابي شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف )

يكي از علامت‌هاي مشخص براي تشخصي خرابي در شلنگ هيدروليك پژو 206 ترك خوردگي در بخش بيروني و قابل مشاهده اين شلنگ لاستيكي است.

هر چقدر اين ترك‌ها عميق‌تر و با تعداد بيشتري باشند يعني شيلنگ شما پوسيده‌تر و شكننده‌تر شده است.

در اين شرايط بهترين و مطمئن‌ترين راه حل اين است كه مي‌بايست چه سريعتر نسبت به تعويض اين قطعه لاستيكي اقدام نماييد.

علامت دوم قابل مشاهده براي تشخيص خرابي شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف باد كردگي يا همان ورم كردگي نامتوازن بر روي سطح آن است.

يكي ديگر از علائم خرابي در شيلنگ‌هاي لاستيكي از جمله شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف پوسته پوسته شدن آن يا اصطلاحات دوپوست شدن اين شيلنگ است.

 

تاثيرات خرابي شيلنگ هيدروليك پژو دويست و شش فشار ضعيف ( تاثير خرابي در شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف )

بارزترين تاثير خرابي شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف ، اعم از پارگي شيلنگ ، گرفتگي يا نشتي آن و باعث از كار افتادن كل يك سيستم هيدروليك مي شود.

از ديگر عواملي كه منجر به كاهش طول عمر شلنگ هيدروليك فشار ضعيف مي شود مي توان به ضربه يا سايش اشاره كرد.
ساييده شدن در اثر حركت، برخورد به قطعات، همگي باعث از بين رفتن سطح خارجي شيلنگ هيدروليك و يا آسيب ديدن روكش شيلنگ شده و باعث كاهش طول عمر آن مي شود.

 

تشخيص خوب از بد ( روش تشخيص خوب و بد شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف  )

اگر شلنگ هيدروليك از مواد اوليه Epdm تهيه شده باشد عموما داراي سطحي شفاف و سيقلي است.

اين در حالي است كه اگر همين محصول از مواد پايه Sbr  ساخته شده باشد، سطح آن كدر بوده و ديگر آن شفافيت لازم را ندارد.

يكي ديگر از نشانه‌هاي باكيفيت بودن اين شلنگ لاستيكي اين است كه روي سطح آن خال زدگي وجود ندارد و البته دوپوست هم نيست.

دوپوست شدن اصطاحي است كه براي شيلنگ‌هاي لاستيكي مورد استفاده قرار ميگيرد و در اصل به اين معني است كه اين شلنگ كيفيت لازم را ندارد و به سرعت كهنه و فرسوده ميشود.

نكته قابل توجه براي عزيزاني كه قصد تشخيص شيلنگ خوب از شلنگ بد را دارند و زمان و نور كافي براي ديدن وبررسي محصول لاستيكي مورد نظرشان را نيز ندارند، بو كردن آن است.

اصولا شيلنگ-هاي لاستيكي مانند شيلنگ هيدروليك 206 فشار ضعيف اگر از مواد با كيفيت يا همان EPDM ساخته شده باشد بوي شيرين مي‌دهد.

شيلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 مل | شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206

۸۳ بازديد

مكانيزم و عملكرد شيلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 ( طرز كار شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 )

در واقع شيلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 يكي از مهمترين و اصليترين اجزاي سيستم خنك كننده موتور اين خودرو مي‌باشد.

اين شلنگ داراي بافت تركيبي لاستيك و نخ پلي استر است.

شيلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 به اين صورت كار ميكند كه كه آب ورودي رادياتور را دريافت و جهت خنك سازي موتور به ورودي هاي تعبيه شده در رادياتور انتقال ميدهد.

 

متريال شيلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 ( مواد اوليه در توليد شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 )

اين شلنگ در 2 كلاس توليدي EPDM و SBR توليد ميشود. يعني با دونوع مرتيال خوب (EPDM) و معمولي (SBR ) توليد مي شود.

نخ استفاده شده در اين شلنگ از نوع 600 نخي هاي سري پلي استر است.

در واقع مهمترين تاثير اين نخ كه در ساختمان توليد اين شيلنگ لاستيكي مهم استفاده شده اين است كه باعث جلوگيري از نشتي و هدررفت آب همچين ايجاد حالت ضد يخ بودن براي شلنگ ذكر شده مي شود.

 

طول عمر شيلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 ( عمر مفيد شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 )

طول عمر شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 بسته به نوع متريال استفاده شده در اين قطعه لاستيكي حياتي متغير ميباشد.

بدين صورت كه اگر در ساخت شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 از مواد اوليه خوب يا همان EPDM استفاده شده باشد معمولا طول عمر اين شلنگ لاستيكي حدود 4 سال ميباشد.

اما اگر براي توليد شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 از مواد اوليه معمولي يا SBR استفاده شده باشد، اين قطعه لاستيكي عمر مفيدي در حدود 6 ماه تا 1 سال خواهد داشت.

 

علائم خرابي شيلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 ( روش تشخيص خرابي شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 )

يكي از علامت‌هاي مشخص براي تشخصي خرابي در شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 ترك خوردگي در بخش بيروني و قابل مشاهده اين شلنگ لاستيكي است.

هر چقدر اين ترك‌ها عميق‌تر و با تعداد بيشتري باشند يعني شيلنگ شما پوسيده‌تر و شكننده‌تر شده است.

در اين شرايط بهترين و مطمئن‌ترين راه حل اين است كه مي‌بايست چه سريعتر نسبت به تعويض اين قطعه لاستيكي اقدام نماييد.

علامت دوم قابل مشاهده براي تشخيص خرابي شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 باد كردگي يا همان ورم كردگي نامتوازن بر روي سطح آن است.

يكي ديگر از علائم خرابي در شيلنگ‌هاي لاستيكي از جمله شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 پوسته پوسته شدن آن يا اصطلاحات دوپوست شدن اين شيلنگ است.

 

تاثيرات خرابي شيلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 ( تاثير خرابي در شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 )

بارزترين تاثير خرابي شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 همان كم شدن آب رادياتور خودرو است كه در ابتدايي‌ترين حالت باعث داغ شدن بيش از حد وايرهاي خودرو ( سيم‌ها و سيم كشي ) و آسيب رسيدن به آنها مي‌باشد.

تاثير خرابي شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 تنها به خرابي سيم كشي خودرو منتهي نمي‌شود و ميتواند در مواردي به علت بيش از حد كم شدن آب خودرو، موجب سوختن سرسيلندر نيز بشود.

يكي ديگر از نتايج حاصل از خرابي در اين “شلنگ لاستيكي” انتقال آب داغ داخل رادياتور به داخل خودرو ميباشد.

يعني به طور ساده و خلاصه ميتوان گفت اگر اين شيلنگ لاستيكي خراب يا پوسيده شده باشد آب داغ رادياتور ماشين به روي سرنشينان جلوي اتومبيل خواهد پاشيد

 

تشخيص خوب از بد ( روش تشخيص شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 خوب و بد )

اگر شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 از مواد اوليه Epdm تهيه شده باشد عموما داراي سطحي شفاف و سيقلي است.

اين در حالي است كه اگر همين محصول از مواد پايه Sbr  ساخته شده باشد، سطح آن كدر بوده و ديگر آن شفافيت لازم را ندارد.

يكي ديگر از نشانه‌هاي باكيفيت بودن اين شلنگ لاستيكي اين است كه روي سطح آن خال زدگي وجود ندارد و البته دوپوست هم نيست.

دوپوست شدن اصطاحي است كه براي شيلنگ‌هاي لاستيكي مورد استفاده قرار ميگيرد و در اصل به اين معني است كه اين شلنگ كيفيت لازم را ندارد و به سرعت كهنه و فرسوده ميشود.

نكته قابل توجه براي عزيزاني كه قصد تشخيص شيلنگ خوب از شلنگ بد را دارند و زمان و نور كافي براي ديدن وبررسي محصول لاستيكي مورد نظرشان را نيز ندارند، بو كردن آن است.

اصولا شيلنگ-هاي لاستيكي مانند شلنگ بخاري بلند ورودي پژو 206 اگر از مواد با كيفيت يا همان EPDM ساخته شده باشد بوي شيرين مي‌دهد.