آكريلونيتريل بوتادين استايرن چيست ؟

لاستيك هاي صنعتي و هنري مل

آكريلونيتريل بوتادين استايرن چيست ؟

۳۲ بازديد

آكريلونيتريل بوتادين استايرن چيست ؟

آكريلونيتريل بوتادين استاير Acrylonitrile butadiene styrene  كه با مخفف  ABS  شناخته مي‌شود، نوعي پليمر گرما نرم است كه از پليمريزاسيون استايرن و اكريلونيتريل در حضور پلي بوتادين به دست مي‌آيد و داراي ساختاري آمورف مي‌باشد.

آكريلونيتريل بوتادين استاير به دليل قيمت مناسب و همچنين خواص متعادل مكانيكي، حرارتي و شيميايي در دسته پر مصرف‌ترين مواد اوليه پلاستيكي قرار مي‌گيرد. كه داراي استحكام ابعادي و مقاومت حرارتي خوب و نيز مقاومت به ضربه بالا ميباشد.

اين پليمر بسيار مقاوم به خراشيدگي است و همچنين اين ماده عمدتاً در لوله‌هاي حمل مواد نفتي، لوله‌ها، وسايل خانه، اثاثيه، مبلمان، تركيبات وسايل خودرو، تلفن و تجهيزات الكتريكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد

 تاريخچه آكريلونيتريل بوتادين استاير چيست؟

آكريلونيتريل بوتادين استاير براي اولين بار در اوايل دهه‌ي ۱۹۵۰ عرضه شد. از آن موقع پليمرهاي ABS جا افتاده‌ و در حال حاضر توليد سالانه آن‌ها بعد از پلي‌اتيلن، پلي‌پروپيلن، پي وي سي و پلي استايرن انجام مي‌شود.

گرچه پليمرهاي استايرن اكريلونيتريل براي بسياري كاربردها به مقدار كافي چقرمه هستند ولي براي ساير مصارف از اين جهت مناسب نيستند.

 

مزايا پليمر آكريلونيتريل بوتادين استاير چيست؟

اين ماده مخصوصا به عنوان محفظه‌ي با كيفيت دستگاه‌ها از اهميت زيادي برخوردار است. دليل پذيرش گسترده آن عبارتند از:

۱-مقاومت ضربه بالا

۲- ميزان سفتي خوب

۳-كيفيت عالي سطح

۴-پايداري ابعادي بالا در دماهاي بالا

۵-مقاومت شيميايي خوب

۶-مقاومت خوب در برابر ترك زايي تحت تنش

 

معايب پليمر آكريلونيتريل بوتادين استاير چيست؟

۱-عدم شفافيت

۲-مقاومت ضعيف در برابر شرايط جوي

۳-مقاومت ضعيف در برابر شعله

 

خواص و كاربردهاي پلاستيك‌هاي ABS

خواص مهم پليمرهاي ABS عبارتند از:

  • چقرمگي و مقاومت ضربه،
  • پايداري ابعاد،
  • مقاومت خوب در برابر واپيچش گرمايي (نسبت به گرمانرم‌هاي پرمصرف)
  • خواص خوب در دماي پايين و قابليت آب‌كاري بدون مشكلات زياد

 

در طول سال‌ها، تفاوت‌هايي در موازنه مصرف UPVC و ABS در اروپاي غربي در مقايسه با ايالات متحده وجود داشته و  اين مسئله عمدتا به دليل عرضه زودتر UPVC در اروپاي غربي و ABS  در ايالات متحده مي باشد به طوري‌كه ABS در ايالات متحده آمريكا اكثرا براي لوله و اتصالات استفاده مي‌شود و UPVC هم مصارف مشابهي در اروپا دارد.

با وجود ابقاي اين تفاوت‌هاي سنتي، در حال حاضر ABC  هم در اروپا و هم در ايالات متحده به خوبي جا افتاده است. علاوه بر PVC سخت، ABS  نيز در مقابل خود، پلي‌پروپيلن را به عنوان رقيب دارد.

در سال‌هاي اخير از نظر وزن پلي‌پروپيلن ماده‌ي ارزان‌تر بوده و حتي به لحاط حجمي هم به صرفه‌تر است. از سويي ديگر خواص فهرست شده در بالا خصوصا چقرمگي بسيار بالا و مقاومت بهتر در برابر واپيچش گرمايي منجر به آن شده كه ABS در بسياري از موارد ترجيح داده مي شود.

به دليل آنكه مدول خمشيABS  نوعا از پلي پروپيلن بالاتر است. جدار قطعات قالب گيري شده از ماده‌ي اخير براي آن‌كه سفتي مشابهي را نشان دهند بايست حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد ضخيم‌تر باشد.

همچنين اين نكته نيز حائز اهميت است كه به دليل گرماي ويژه بالاتر و گرماي نهان ذوب، خنك كردن پلي پروپيلن موقع فراوري طولاني‌تر است

 

در ادامه مي توان به اين نكته اشاره كرد كه :

با انتخاب گريدهاي مناسب  PVC و NBR، مي توان آلياژهاي كاملا سازگار اين دو پليمر را توليد كرد و از ويژگي هاي مثبت هر دو بهره برد.

براي مثال :  فرايند پذيري و مقاومت خوب PVC به ازون، در كنار مقاومت بينظير NBR در برابر انواع روغن ، منجر به كاربردهاي بي شمار اين آلياژ در صنايع مختلف مانند خودرو سازي و توليد كفپوش هاي گوناگون شده است.

از جمله ديگر كاربردهاي مهم اين آلياژ توليد شيلنگ هاي صنعتي، روكش غلتك، زيره كفش، روكش سيم و كابل و … است.

گريدهاي مختلف NBR/PVC حداقل حاوي 30 درصد PVC به منظور ارتقاي پايداري در برابر ازون هستند.

 

ويژگي هاي كليدي گريدهاي مختلف NBR/PVC:

  • مقاومت عالي در برابر انواع روغن و سوخت
  • مقاومت خوب در برابر شرايط جوي و ازون
  • مقاومت سايشي بينظير
  • فرايند پذيري عالي و سطح مطلوب قطعات توليدي
  • قابليت فوم شدن
  • قابليت اضافه كردن نرم كننده و كاهش سختي

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.