لاستيك اپي كلرو هيدرين يا ECO چيست؟

لاستيك هاي صنعتي و هنري مل

لاستيك اپي كلرو هيدرين يا ECO چيست؟

۳۵ بازديد

لاستيك اپي كلرو هيدرين يا  ECO چيست؟

 

لاستيك اپي كلرو هيدرين  يا ECO (Epichlorohydrin Rubber)  را مي توان الاستومري مشابه با خانواده NBR با مقاومت بهتر در برابر روغن هاي معدني و همچنين انعطافپذيري بهتر در دماي پايين معرفي كرد. ECO ها نفوذ پذيري بسيار كمي در برابر گازهاي مختلف دارد و پايداري بينظيري در برابر شرايط جوي و تابش ازون دارد.

اپي كلروهيرين يا ECO ، يك الاستومر پلي اتر ويژه است كه مجموعه اي از بسياري از خواص مطلوب نيتريل و نئوپرن را دارا مي باشد.

اپي كلروهيدرين به شكل هموپليمر (CO) و يك كوپليمر (ECO) كه حاوي 50% اتيلن اكسايد است در دسترس مي باشد. هموپليمر آن در برابر ازن و ناتراوايي گازي مقاومت فوق العاده اي دارد، در حاليكه كوپليمر آن از لحاظ جهندگي و انعطاف پذيري در درجه حرارتهاي پائين عملكرد بهتري دارد. مقاومت روغني هموپليمر و كوپليمرهاي اپي كلروهيدرين تقريبا مشابه يكديگر هستند،

اپي كلروهيدرين در حال حاضر به صورت يك تر پليمر  كه تشكيل شده است از اپي كلروهيدرين، اتيلن اكسايد و مونومر سومي در دسترس مي باشد. چسبندگي اين الاستومر به الياف و فلزات بهترين ميزان را در ميان سه نوع الاستومر مختلف اپي كلروهيدرين دارا است.

از طرفي ديگر در سال هاي اخير و در مقايسه با NBR  و CR  اهميت اين لاستيك ها در صنعت اتومبيل سازي به دليل تقاضاهاي فني بالا افزايش يافته است.

آميزه هاي پخت شده اپي كلروهيدرن تركيبي از خواص بي نظير و غير معمول دارند.

مثلا وايتون Viton / FKM  بهترين مقاومت را در برابر تورم در روغن ها و سوخت موتور ها داراست.

 

 

 ويژگيهاي فيزيكي و شيميايي لاستيك اپي كلرو هيدرين ECO

 

  • سختي: ۴۰ تا ۹۰ شورآ
  • استحكام كششي: ۵۰۰- ۲۵۰۰ پاسكال
  • جهندگي (%):۸۰۰-۲۰۰%
  • مقاومت سايشي: نسبتاً خوب تا خوب
  • چسبندگي به فلز: نسبتاً خوب تا خوب
  • چسبندگي به مواد سخت: نسبتاً خوب تا عالي
  • ماناي فشار: عالي
  • مقاومت ضربه اي : نسبتاً خوب تا عالي
  • جهندگي / حركت ارتجاعي: خوب
  • مقاومت پارگي: نسبتاً خوب تا عالي
  • لرزه گيري: خوب تا عالي
  • مقاومت در برابر شكستگي: خوب

 

 

مشخصات لاستيك اپي كلرو هيدرين  ECO در چيست؟

 

  1. مقاومت خوب به نفوذ پذيري به هليوم، هيدروژن، نيتروژن، هوا و دي اكسيد كربن.
  2. مي تواند با گوگرد و يا پراكسيد پخت شود.
  3. ديافراگم هاي پمپ سوخت، شيلنگ، پارچه هاي پوشش داده شده و لرزشگيرها
  4. تريپليمر شامل AGE بالا براي بهبود وضعيت پخت و مقاومت به اوزون.
  5. ترپليمر با ميزان ECH  بالا براي بهبود مقاومت گرما و ازن است.
  6. ترپليمر شامل ECH و AGE به ميزان بالا براي بهبود مقاومت در برابر ازن.
  7. پليمرهاي حاوي EO بالاتر از خواص جذب الكترواستاتيك بهتري ارايه مي دهند. طراحي شده براي رول چاپگر ليزري.
  8. جداسازي از غلطك و پردازش خوبي دارد و مي تواند با گوگرد و يا پراكسيد پخت شود.
  9. يك بهبوددهنده چسبندگي براي تركيبات هيدروين براي كمك به اتصال به FKM، نايلون و ساير تركيبات لاستيكي.

 

مزايا و معايب لاستيك اپي كلرو هيدرين ECO

از مزاياي آن مي توان به ناتراوايي فوق العاده در مقابل گازها و بخارات ، مقاومت عالي در مقابل روغن و بنزين ، اكسايش يا محدوده ي وسيعي از درجه حرارت براي سرويس مقاومت خوب در مقابل سيالات با پايه نفتي و حلال ها  و مقاومت خيلي خوب در شرايط جوي، ازن، نور خورشيد اشاره كرد.

از جنبه هاي منفي اين الاستومر، چسبندگي آن به الياف و فلزات است كه خيلي كمتر از نئوپرن مي باشد و همينطور ناتراوايي فوق العاده آن در مقابل گازهاست كه اغلب باعث مشكلات فرآيندي مي شود و به دليل محبوس شدن هوا نواقصي در محصول بوجود مي آورد و مقاومت نامطلوب و كم در مقابل حلال هاي اكسيژنه، مقاومت ضعيف در مقابل بخار و اسيدها جز محدوديت هاي استفاده از اپي كلروهيدرين ها مي باشد.

دوام فشاري بسيار كم و مقاومت در برابر حلالهاي غير قطبي و اسيدها از جمله ديگر ويژگي هاي برجسته اين لاستيك است. هر چند با همه حُسن هاي ذكر شده براي ECO، بايد در كاربري هايي كه قطعه توليد شده با حلال هاي قطبي مانند استرها و كتون ها در تماس است، لاستيك هاي ديگري را انتخاب كرد. از طرف ديگر ECO مقاومت سايشي كمي دارد و همچنين بايد مراقب تماس ECO با فلز نيز بود، چرا كه اين لاستيك مي تواند منجر به وقوع خوردگي در فلزات شود. محدوده دماي كاربرد ECO از -35 °C تا 130 °C است.

علاوه بر اين ، اپي هيدروكلروهيدرين داراي مقاومت حرارتي بالا، مقاومت عالي در برابر اوزون ، مقاومت خوب در برابر شعله ، نفوذپذيري خيلي كم در برابر گازها و سوخت موتور ، انعطاف پذيري خوب در دماي پايين و خواص خوب ميرايي نيز هستند.

 

كاربردهاي لاستيك اپي كلرو هيدرين  ECO

  • توليد واشر، اورينگ
  • روكش كابل هاي خاص
  • تسمه هاي خاص
  • كاربرد اصلي لاستيك اپي كلرو هيدرين در صنعت اتومبيل است. از جمله براي ساخت واشرها، ديافراگم ها ، غشاها ، شيلنگ هاي سوخت ، شيلنگ هاي هواي داغ و كنترل قطعه هاي ضربه گير داراي مقاومت حرارتي و غيره به كار مي رود.

Tags: توليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرينتوليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرين توليد كنندهتوليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرين چيست؟توليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرين خريدتوليد كننده لاستيك اپي كلرو هيدرين رابرتوليد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.