رابر يا لاستيك خام چيست؟

لاستيك هاي صنعتي و هنري مل

رابر يا لاستيك خام چيست؟

۳۸ بازديد

رابر يا لاستيك خام چيست؟

 

تركيبات الاستومري كه شامل واحدهاي مختلف مونومر شده اند كه با استفاده از گرما ولكانيزه مي شوند را رابر يا لاستيك خام مينامند.

پليمرها زنجيرهاي طولاني مولكولي هستند كه از دو واژه ي يوناني ( POLY بسيار  و  MEROS قسمت )  تشكيل شده اند .

مونومر هاي پايه براي طبقه بندي نوع لاستيك ها ارزيابي مي شوند. مانند نيتريل-سيليكون-نئوپرن و …

 

يك تركيب لاستيك خام چيست؟

 

لاستيك از مواد مختلفي كه حاوي الاستومر پايه، عوامل پخت، پركننده ها و پلاستيسيزرها هستند ، تشكيل شده است

به عنوان مثال ، افزودن پركننده ها مي تواند خواص را تقويت و ياتغيير دهد، و افزودن پلاستيسايزر ها مي تواند باعث افزايش كشش و كاهش دورومتر شود.

 

 آيا رابر خاصيت كشسان دارد ؟

 

بله ، رابر خاصيت كشسان دارد . پليمر اغلب به عنوان يك مايع چسبناك يا يك الاستيك جامد مطرح مي شود  و زنجيره هاي پليمري در رابر ها با توجه به راديكال هاي آزادي كه اغلب در انتهاي آن ها وجود دارد تمايل دارند كه بلند تر و منعطف تر باشند و حول محور خودشان چرخش كنند كه موجب زنجير هاي بلند در هم تنيده شده مي شود.

هنگامي كه نيرويي باعث تغيير شكل در لاستيك مي شود اين زنجير ها در هم و بر هم زده مي شود و نيرو را در خود ذخيره مي كند و هنگامي كه نيرو آزاد مي شود نيروي پتانسيلي كه ذخيره كرده را پس مي دهد و به شكل اول خود باز ميگردد.

دليل رفتار الاستيك رابر ها نيز دقيقا ماهيت همين زنجير ها مي باشد .

 

 

قطعات لاستيكي چگونه ساخته مي شوند ؟

 

الاستومر جز اصلي تمام فرمولاسيون هاي لاستيكي است و براي به دست آوردن ويژگي هاي فيزيكي محصول نهايي انتخاب مي شود.كمك فرايند ها و نرم كننده ها مثل روغن ها و پلاستيسايزر ها كه لاستيك را اصلاح مي كنند و به اختلاط يا عمليات توليد كمك مي كند .سولفور يكي از پر مصرف ترين عوامل پخت است كه اتصالات عرضي را به شكل قابل توجهي بهبود مي بخشد و همراه شتاب دهنده ها و فعال كننده هاي شتاب دهنده ها به كم شدن زمان پخت و افزايش خواص فيزيكي كمك شاياني مي كنند .

كربن بلك يا اصطلاحا دوده نيز از پر مصرف ترين پر كننده است كه ساختار مولكولي را تقويت مي كند.

مواد ديگري مثل آنتي اكسيدان ها، آنتي ازونات ها، تركيبات ضد فرسايش، روان كننده ها، رنگ ها و ساير مواد نيز ممكن است به تركيب اضافه كنند.

 

رابر يا لاستيك خام چيست؟

 

ولكانيزيزيشن (Vulcanizationچيست؟

 

زنجير هاي طولاني پليمري هنگام گرم كردن با عوامل ولكانيزه واكنش مي دهد تا ساختار سه بعدي تشكيل دهند. عوامل ولكانيزه (معمولا گوگرد و پر اكسايد) براي پيوند شيميايي بين زنجيره هاي پليمري ضروري هستند. هنگامي كه لاستيك ولكانيزه شده خواص فيزيكي افزايش يافته و تركيب مقاومت بيشتري به طور كلي دارد .

 

Compression set چيست ؟

 

بازيابي لاستيك الاستومر براي بازگشت به سايز اصلي آن است كه پس از حذف نيروي فشرده كننده شكل ميگيرد.

ناتواني آب بند براي بازگشت به شكل اوليه خود پس از فشرده شدن ، شرايطي است كه Compression set  ناميده مي شود و همه ي آب بند ها مقداري مانايي فشاري دارند كه توسط استاندارد ASTM D395 تعيين مي گردد.

 

تفاوت هاي ترموست با ترموپلاست در چيست ؟

 

يكي از روش هاي طبقه بندي مواد پليمري خواص فيزيكيشان در دماهاي بالاست.

پليمرهاي ترموست با قرار گرفتن در معرض حرارت پيوند هاي شيميايي تشكيل مي دهند  و به صورت دائم در ان حالت مي مانند ولي پليمرهاي ترموپلاست هنگام گرم شدن به صورت مايع مي شود و با تشكيل پيوند هاي فيزيكي شكل دلخواه را وقتي سرد شد ميگيرد و اگر دوباره گرم شود باز مايع مي شود و ميتواند شكل جديدي بگيرد .

پليمر هاي ترموست داراي خواص مكانيكي ، حرارتي و شيميايي برتر و ثبات بعدي بيشتر نسبت به ترموپلاست هاست و به همين دليل براي آب بندي ها علي رقم قيمت گران تر ترجيح داده مي شوند .در نهايت بايد گفت الاستومرها پايه وسيعي از تركيبات را تشكيل مي دهند كه براي كاربرد هاي خاص تعريف شده اند .هر تركيب خاصيت خاصي دارد و بسياري از تركيبات داراي خاصيت ها و ويژگي هاي مشترك هستند كه ميتوان از بين انبوه رابر ها با توجه به ويژگي هاي خواسته يك يا آلياژي از آنها را انتخاب نمود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.