انواع لاستيك يا الاستومر ها

لاستيك هاي صنعتي و هنري مل

انواع لاستيك يا الاستومر ها

۲۹ بازديد

لاستيك خام جزء اصلي آميزه است و با توجه به خواص محصول نهايي و محيط استفاده از لاستيك و قيمت تمام شده و همچنين شرايط ويژه اي كه محصول در آن قرار مي گيرد، يكي از لاستيك هايي كه در زير نام برده شده انتخاب مي گردد.

 

لاستيك نيتريل يا NBR يا (Natural Butadin Rubber)

لاستيك ايزوپرن (لاستيك طبيعي مصنوعي) IR يا (Isoprene Rubber)

لاستيك بوتيل IIR Rubber 

لاستيك استايرن بوتادين SBR يا (Styrene Butadiene Rubber)

لاستيك بيوتيل يا ايزوبوتيلن ـ ايزوپرن IIR يا (Isobutilene Isoprene Rubber)

لاستيك اتيلن پروپيلن دي ان مونومر EPDM يا (Ethylene Propylene Diene Monomer)

لاستيك اتيلن پروپيلن EPR يا (Ethylene Propylene Rubber)

لاستيك پلي كلرو پرن CR يا (Chloroprene)

لاستيك پلي اكريلات ACM

پلي يورتان PU يا (Poly Urethane)

لاستيك سيليكون SR يا (Silicone Rubber) يا QR

لاستيك فلوئورو كربن FCM

لاستيك اپي كلرو هيدرين يا  ECO

 

 

لاستيك نيتريل يا NBR

لاستيك نيتريل يا NBR كه با نام اكريلونيتريل بوتادين نيز شناخته مي-شود،از تركيبي لاستيكي از آكريلونيتريل و بوتادين است.

و با نام-هاي تجاري : Perbunan, Nipol, Krynac و  Europrene نيز شناخته شده است.

 

لاستيك اتيلن پروپيلن داين مونومر يا EPDM 

EPDM مخفف اتيلن پروپيلن داين مونومر (Ethylene propylene diene Monomer)  ، نوع تركيبي است كه خواص لاستيك طبيعي را دارد و به مقدار زيادي خاصت كشساني و ارتجاعي دارد ، به اين صورت كه ميتواند دوباره به حالت طبيعي خودش برگردد. بدون اينكه هيچگونه تغيير شكل دائمي پيدا كند.

عمده مصرف اتيلن پروپيلن داين مونومر يا   EPDM براي مقاومت در برابر اسيد، گاز، آب شور، ازون، الكتريسيته و حرارت ميباشد.

 

لاستيك استايرن بوتادين يا SBR

لاستيك استايرن بوتادين يا SBR كه با نام بوتادين استايرن رزين يا بونا اس (Buna S) نيز معرفي مي-شود، نوعي تركيب از استايرن و بوتادين است.

ساير نام-هاي تجاري : اَمريپل سينپول (Ameripol Synpol)، يوروپرن (Europrene)، كرالكس (Kralex)، پلي سار (Polysar)، پليوفلكس (Plioflex)، كپو كاربوميگس (Copo Carbomix)، نيپل (Nipol)، سُل پرن (Solprene)

 

لاستيك اتيلن پروپيلن 

اتيلن پروپيلن يا EPR از كوپليمرهاي اتيلن و پروپيلن سيراب شده شكل مي گيرد كه در آن از پراكسيدهاي آلي در فرآيند پخت يا كراس لينك بهره گرفته مي شود . ملكول هاي پايه آنها مي توانند به صورت تصادفي كنار هم قرار گيرند و يا دوتا دوتا به صورت بلوك درآمده و كنار هم قرار گيرند .

 

لاستيك پلي اورتان 

پلي اورتان يا پلي ‌يورتان polyurethane rubber – PU به دسته‌اي از مواد شيميايي گفته مي‌شود كه از واكنش پلي ال‌ها و ايزوسيانات‌ها به‌عنوان مواد اصلي تشكيل دهنده ساخته مي‌شوند.

پلي اورتان (PU) نام عمومي پليمرهايي است كه داراي پيوند يورتاني مي باشند. پيوند يورتاني از طريق واكنش افزايشي بين يك گروه ايزوسيانات و يك تركيب داراي هيدروژن فعال مثل گروه هيدروكسيل تشكيل شده است. گروه هاي ايزوسيانات به شدت واكنش پذير بوده و به همين علت پيشرفت واكنش آنها نياز به افزايش دما ندارد.(واكنش در دماي محيط صورت مي گيرد) مهمترين ويژگي اين گروه از پليمرها اين است كه پس از واكنش ساختاري پايدار بوجود مي آيد. خلاصه اينكه، پلي اورتان در اشكال مختلف مانند: فراورده هاي فوم، فيلم، الاستومرها، پودرها، مايعات و امولوسيون ها قابل توليد هستند

 

 

لاستيك سيليكوني فلوئوروكربن

لاستيك سيليكوني فلوئوروكربن  – Fluoro Silicone يك پليمر است كه در آن يك اتم فلوئور به يك اتم كربن زنجيره اصلي مولكولي يا يك زنجيره جانبي به دست آمده از پليمريزاسيون يا چند قطعه شدن يك مونومر فلوئور متصل مي شود.

با توجه به تفاوت مونومر حاوي فلوئور مورد استفاده در توليد سيليكون فلوئور انواع مختلفي دارد و مي توان آن را در يك كوپليمر الفين حاوي فلوئور و يك كوپليمر نيتروسو طبقه بندي كرد.

به طور خاص ، سيليكون فلوئورو در برابر درجه حرارت بالا ، مقاومت در برابر روغن و مواد شيميايي مقاوم است. اين يك ماده ضروري براي علوم و فن آوري هاي پيشرفته مانند هوانوردي مدرن ، موشك ، موشك و پيمايش فضا است. در سالهاي اخير و با بهبود مداوم الزامات قابليت اطمينان و ايمني در صنعت خودرو ، استفاده از سيليكون فلوئور در خودروها نيز به سرعت افزايش يافته است.

 

اكريليك رابر 

اكريليك رابر يا  Acrylic rubber مجموعه خانواده الاستومرهاي اكريليكي است. اين گروه از الاستومرها در نتيجه پليمريزاسيون منومرهاي اتيلن، وينيل استات و اكريليك استر توليد مي شوند. حضور اجزاي قطبي و اشباع شده در ساختار  لاستيك اكريليك منجر به پايداري بي نظير اين رابر در برابر انواع روغن، پايداري حرارتي، مقاومت بالا در برابر اكسيداسيون و شرايط جوي شده است. در مقايسه با رابرهايي چون NBR، اكريليك رابر  مقاومت بسيار بهتري در برابر ازون و شرايط جوي دارد. كاربري اصلي خانواده رابرهاي اكريليك رابر توليد قطعاتي است كه همزمان به مقاومت بالايي به روغن در دماهاي بالا نياز دارند. هر چند اين رابر براي كاربرد هايي كه در معرض آب يا دماي پايين قرار دارند، مناسب نيست.

استيك اكريليك / پلي اكريلات / نام شيميايي: كوپليمر اتيل بوتيل اكريلات نام هاي ديگر اين مواد هستند.

 

 

لاستيك بوتيل IIR Rubber 

لاستيك بوتيل (IIR) به انگليسي IIR – Butyl Rubber ، از كوپليمرازيسون كاتيوني ايزوبوتيلن در محلول با مقداري كمي ايزوپرن تا حدود ۳ %  و از سال ۱۹۴۲ به طور صنعتي توليد و مورد استفاده قرار گرفت.

بوتيل رابر نفوذ پذيري كم در مقابل اكسيژن ، اوزون و مواد شيميايي را داراست  و ارزان ترين لاستيك خالص است كه قابليت هاي خاصي ارائه مي دهد تا آن را به گزينه اي بالقوه براي كارهاي نياز به آب بندي با كيفيت ، استر و نصب تبديل كند. علاوه بر جذب فوق العاده شوك ، اين لاستيك از نفوذپذيري گاز و رطوبت بسيار كمي برخوردار است و مقاومت بسيار خوبي در برابر گرما ، آب و هوا ، ازون ، واكنش شيميايي ، انعطاف پذيري ، سايش و پارگي دارد.  هم چنين لاستيك بوتيل در برابر مايعات هيدروليك بر پايه فسفات مقاوم بوده و از عملكرد عايق الكتريكي بسيار خوبي برخوردار است.

 

 

لاستيك اپي كلرو هيدرين يا  ECO

لاستيك اپي كلرو هيدرين  يا ECO (Epichlorohydrin Rubber)  را مي توان الاستومري مشابه با خانواده NBR با مقاومت بهتر در برابر روغن هاي معدني و همچنين انعطافپذيري بهتر در دماي پايين معرفي كرد. ECO ها نفوذ پذيري بسيار كمي در برابر گازهاي مختلف دارد و پايداري بينظيري در برابر شرايط جوي و تابش ازون دارد.

اپي كلروهيرين يا ECO ، يك الاستومر پلي اتر ويژه است كه مجموعه اي از بسياري از خواص مطلوب نيتريل و نئوپرن را دارا مي باشد.

اپي كلروهيدرين به شكل هموپليمر (CO) و يك كوپليمر (ECO) كه حاوي 50% اتيلن اكسايد است در دسترس مي باشد. هموپليمر آن در برابر ازن و ناتراوايي گازي مقاومت فوق العاده اي دارد، در حاليكه كوپليمر آن از لحاظ جهندگي و انعطاف پذيري در درجه حرارتهاي پائين عملكرد بهتري دارد. مقاومت روغني هموپليمر و كوپليمرهاي اپي كلروهيدرين تقريبا مشابه يكديگر هستند،

 

لاستيك سيليكون يا (SR (Silicone Rubber 

لاستيك سيليكون ( Silicone Rubber- SR) پليمري الاستومر (قابل انعطاف) است كه مخلوط پليمرهاي كاني و آلي هستند كه از پليمريزاسيون حلقه باز  Polymerization Ring-Opening بدست مي‌آيند و اصلي‌ترين خصوصيت اين  محصول همان انعطاف‌پذيري خوب آن در يك محدوده دمايي بسيار وسيع مي‌باشد.

با اينكه قيمت گراني دارند ولي مقاومت آنها در برابر گرما منجر به استفاده منحصر از اين لاستيك‌ها در مصارف دماي بالا مي‌شود.

زنجيره اصلي سيليكون به صورت خطي با وزن مولكولي بالا مي‌باشد كه فاقد كربن مي‌باشد و به طور يك در ميان از سيلسيم (Si) و اكسيژن (O) تشكيل شده است.

نام هاي ديگر: باي سيلون (Baysilon)، سيلاستيك (Silastic)، ريم پلاست (Rimplast)، رودسيل (Rhodsil) هستند.

 

 

لاستيك بوتادين (BR)

نام شيميايي اين محصول پلي بوتادين مي باشد. كه پليمريزه شده است و معمولا در تركيب با ديگر لاستيكها استفاده مي شود و از نظر بيشترين حجم توليد پس از استايرن بوتادين (SBR) است كه در سال 1999، مصرف آن در حدود 1935000 تن در سراسر جهان بود.

 

لاستيك آكريلونيتريل بوتادين استايرن 

آكريلونيتريل بوتادين استاير Acrylonitrile butadiene styrene  كه با مخفف  ABS  شناخته مي‌شود، نوعي پليمر گرما نرم است كه از پليمريزاسيون استايرن و اكريلونيتريل در حضور پلي بوتادين به دست مي‌آيد و داراي ساختاري آمورف مي‌باشد.

آكريلونيتريل بوتادين استاير به دليل قيمت مناسب و همچنين خواص متعادل مكانيكي، حرارتي و شيميايي در دسته پر مصرف‌ترين مواد اوليه پلاستيكي قرار مي‌گيرد. كه داراي استحكام ابعادي و مقاومت حرارتي خوب و نيز مقاومت به ضربه بالا ميباشد.

اين پليمر بسيار مقاوم به خراشيدگي است و همچنين اين ماده عمدتاً در لوله‌هاي حمل مواد نفتي، لوله‌ها، وسايل خانه، اثاثيه، مبلمان، تركيبات وسايل خودرو، تلفن و تجهيزات الكتريكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد

سطوح مختلف آزمون تومر در ترکیه

آزمون تومر شامل چندین سطح از A1 تا C1 است و نمره کل شما در این آزمون، سطح دانش و شناخت شما از زبان ترکی و در واقع، سطح زبان ترکی شما را نشان می دهد. آموزشگاه زبان ترکی

دوره آموزشی زبان ترکی و آزمون تومر در هر سطح به دو بخش تقسیم می شود که شامل دو سطح مبتدی، دو سطح متوسط ​​و دو سطح پیشرفته است. بهترین آموزشگاه های کلاس زبان ترکی استانبولی

برنامه کلاس های آزمون تومر ترکیه و شرح وظایف زبان آموزان

هر سطح تومر در هشت هفته (دو ساعت) برگزار می شود، کلاس ها معمولاً در دو ساعت، صبح یا بعد از ظهر برگزار می شوند. داوطلبان این آزمون می توانند با شرکت در کلاس های زبان و دادن آزمون نهایی، نمره رسمی را کسب کنند.

در پایان هر سطح این آزمون زبان ترکی که شامل چهار مهارت اصلی شنیداری، خواندن، صحبت کردن، نوشتاری و همچنین مهارت های گرامر و درک مطلب است، دانشجویان از طریق ارزیابی عملکرد یا گذراندن یک امتحان نهایی توسط اساتید معتبر مورد سنجش قرار می گیرند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.