كاربرد لاستيك در صنعت را بشناسيد

لاستيك هاي صنعتي و هنري مل

كاربرد لاستيك در صنعت را بشناسيد

۴۳ بازديد

كاربرد لاستيك در صنعت را بشناسيد

لاستيك در حقيقت به يك بخش ضروري از زندگي همه تبديل شده است  و يكي از متداول ترين مواد در صنايع مختلف كاربرد لاستيك است. لاستيك ارزان قيمت است و مي تواند در طيف گسترده اي از قطعات و محصولات توليد شود. لاستيك همچنين سازگار با محيط زيست و قابل بازيافت است ، و اين يك ويژگي  بسيارعالي است ، زيرا سالانه بيش از 250 ميليون لاستيك دور ريخته مي شود.

لاستيك در صنايع مختلفي چون صنعت كشاورزي ، صنعت هوافضا / هواپيمايي ، صنعت خودرو ، صنايع شيميايي ، صنعت ساخت و ساز، صنايع دفاعي ، صنعت پزشكي ، صنعت معدن  ، صنعت نفت ، توليد برق  ، صنعت چاپ و كاغذ  و صنعت نساجي مورد استفاده قرار ميگيرد.

ولي در اين مقاله سعي داريم شما را با چند  كاربرد لاستيك در صنعت هاي خودرو ، كشتي سازي و هواپيمايي آشنا كنيم :

 

كاربرد لاستيك در صنعت خودرو

صدها سال است كه در صنعت خودرو از لاستيك استفاده مي شود .با توجه به اينكه وسايل نقليه در معرض دماي مختلف و مواد شيميايي مختلف قرار دارند ، انتخاب ماده اي كه بتواند در برابر محيط هاي خشن مقاومت كند، ضروري است.

لاستيك يك ماده انعطاف پذير و بادوام است و به همين دليل به عنوان مولفه اي بسيار مفيد در صنعت خودرو ميباشد. در حالي كه انواع مختلف لاستيك ويژگي هاي متمايز خود را دارند ، اما همه آنها در خصوصياتي مانند مقاومت در برابر سايش ، مقاومت در برابر مواد شيميايي و گريس ، مقاومت عالي در برابر نفت و روغن و پايداري در برابر دما و گرما ، مشترك هستند. اتومبيل شامل حدود دويست قسمت مختلف است كه كاملاً يا بخش قابل توجهي از قطعات از لاستيك ساخته شده اند.

 

  

كاربرد لاستيك در اتومبيل عبارتند از :

 

  • اورينگ: حلقه هاي است كه نقش اساسي در ساخت و بهره برداري از وسايل نقليه از همه نوع و همچنين ساير موارد روزمره مانند لوازم ، پمپ ها و وسايل پزشكي دارند.اين قطعه توسط صنايع لاستيك سازي سپيد صنعت توليد ميشود.از ديگر محصولات توليدي اين مجموعه ميتوان به تسمه نقاله ، ضربه گير لاستيكي ، پروفيل لاستيكي و ورق لاستيكي اشاره نمود.
  • لاستيك ماشين : لاستيك ها به دليل توانايي مقاومت در برابر دماي شديد شناخته شده اند.آنها هم چنين ميتوانند شكل خود را در هنگام حمل بارهاي سنگين حفظ كنند. حدود 75 درصد از توليد لاستيك در جهان ، براي ساخت لاستيك براي وسايل نقليه استفاده مي شود.
  • بوشينگ : بوشينگ هاي اتومبيل به عنوان يراق آلات ضد لرزشي عمل ميكنند و باعث كاهش اصطكاك بين اجزاي فلزي يك وسيله نقليه ميشوند.
  • تشك لاستيكي : تشك لاستيكي راهي عالي براي محافظت از فضاي داخلي خودرو شما در برابر لكه ها و در عين حال جلوگيري از تجمع خاك و آهك است.

 

علاوه بر اين  كاربرد لاستيك در سيستم انتقال مايعات ، سيستم هاي آب بندي بدنه ، ضد ويروس اتومبيل ، دزدگيرها ، چسب و روكش ها ، قطعات بدنه ، قطعات يدكي و غيره  بكار ميرود.صنعت خودرو به طور مستقيم با صنعت لاستيك ارتباط دارد.برخي از مواد مورد استفاده در صنعت خودرو از لاستيك طبيعي ساخته ميشوند و برخي ديگر از لاستيك هاي مصنوعي ساخته ميشوند. محصولات ساخته شده از لاستيك ، كه قبلاً از مواد طبيعي استخراج شده بودند ، اكنون از پليمرهاي مصنوعي ارزان و متداول ساخته مي شوند.

 

لاستيك سازي در صنايع دريايي

 

لاستيك طبيعي سالهاست كه با موفقيت در يك محيط دريايي مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين لاستيك داراي خواص ديگري است كه آن را به يك انتخاب مناسب براي يك محيط دريايي تبديل مي كند. اين خواص شامل مقاومت در برابر فشار مكرر ، بخار ، قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي و روغن و پيوند با قطعات فلزي است.انتخاب مناسب لاستيك دريايي تا حد زيادي به كاربرد آن ، بستگي دارد و انتخاب لاستيك ، بستگي به اين دارد كه آيا از آن در فضاي داخلي كشتي  يا خارجي استفاده مي شود. بعضي اوقات از لاستيك سخت تر استفاده مي شود ، در موارد ديگر نياز استفاده از لاستيك انعطاف پذيرتر است.

 

محصولات لاستيكي دريايي

ضربه گير لاستيكي و گلگيرها قطعات مهمي هستند كه انرژي ناشي از ضربات را جذب مي كنند و با ايجاد يك سد محافظ ، آسيب كشتي ها و بندرها را محدود مي كنند.در صنايع لاستيك سازي براي ساخت ضربه گيرها و گلگيرهاي دريايي از انواع لاستيك طبيعي ، نئوپرن ، EPDM  و استايرن استفاده مي شود.اين مواد مقاومت بالايي در برابر فشار نشان مي دهند و طول عمر بالايي دارند.

با گسترش تجارت بين كشورها در سراسر جهان ، تقاضا براي حمل و نقل دريايي و تجهيزات دريايي به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد. كشتي هايي كه براي حمل و نقل دريايي مورد استفاده قرار مي گيرند به طور قابل توجهي بزرگ و حجيم هستند و  شكستن آنها در بنادر بدون تجهيزات ايمني مي تواند خسارت شديد ايجاد كند.

با افزايش تجارت باعث استفاده از كشتي هاي غول پيكر براي حمل و نقل مي شود و از اين طريق تقاضا براي بنادر بسيار سازگار و ايمن را تحريك مي كند. علاوه بر اين ، بنادر در سراسر جهان به دليل افزايش تجارت بين كشورها در سراسر جهان ، از نظر اندازه و حجم كالاها شاهد گسترش بوده اند.اين يكي از عواملي است كه پيش بيني مي شود بازار فندرهاي لاستيكي دريايي رونق يابد.

 

روياي پرواز در دنياي امروز بدون استفاده از لاستيك جايي نداشت و در همان گذشته با صنعت وداع مي كرد. از سال 1970 استفاده از لاستيك چهار برابر افزايش يافته است. اين در حالي است كه تا جنگ جهاني دوم هنوز استفاده از لاستيك در هواپيما ها مرسوم نبود. طي دوران جنگ به جهت افزايش ايمني هواپيما ها براي انتقال تجهيزات جنگي، براي اولين بار از لاستيك براي پوشش مخازن سوختي استفاده شد. لاستيك ها موجب كاهش وزن، افزايش امنيت و راندمان در ساخت هواپيما مي شود. استفاده از لاستيك منحصر به قطعات داخلي كابين نيست بلكه بسياري از قطعات تخصصي و پيچيده، قطعات هيدروليكي، ماهواره ها، نيرو محركه و قطعات ساختاري كاربرد بسزايي دارند. همچنين در هواپيماهاي جنگي، وزن سبكتر باعث افزايش قدرت مانور و محدوده پرواز مي شود كه اين امر فرار از دست رادارها را براي آن ها ممكن مي كند.
كاربرد لاستيك در صنعت را بشناسيد

مزاياي استفاده از لاستيك در مقايسه با فولاد در صنعت هوايي: 

 

  • برخي لاستيك ها حدود 10 برابر از همتاي فولادي خود سبك تر هستند، لاستيك حدود 50 درصد از آلومينيوم سبك تر است. اين كاهش وزني كه بدليل استفاده از لاستيك در ساخت هواپيما ها استفاده مي شود، سالانه ميزان زيادي سوخت و انرژي را ذخيره مي كند.
  • هزينه ساخت براي لاستيك ها نيز بسيار پايين تر است.
  • برخي از پليمرهاي لاستيك بسيار سخت هستند و طي سال ها و در شرايط جوي متفاوت دچار خوردگي و پوسيدگي نمي شوند.
  • استفاده از لاستيك هاي شفاف به جاي شيشه در پنجره هاي هواپيما امنيت را بسيار افزايش داده است.
  • لاستيك ها قابليت طراحي و شكل پذيري بيشتري در مقايسه با فلزات دارند.

برخي لاستيك هاي مرسوم و خواص آن ها در صنعت هوايي

 

Polyetheretherketone : اين لاستيك كه با نام تجاري PEEK به عنوان يك پليمر نيمه كريستال و ارگانيك شناخته مي شود. اين پليمر خواص مكانيكي و گرمايي متعددي دارد كه از آن جمله مي توان به مقاومت نسبت به خزش و مقاومت در برابر اشتعال و راديو اكتيو اشاره كرد. همچنين قابليت مقاومت بالايي نسبت به هيدروليز دارد، اين بدان معناست كه نفوذ آب و بخار به آن امكان پذير نيست. دماي عملكرد اين پليمر بيش از 450 درجه فارنهايت است. تركيبي از خواصي كه به آن اشاره شد و رنج بالاي دماي عملكرد، استفاده از اين لاستيك را در صنعت هوايي بسيار گسترده كرده است و كاربرد آن را در شير صندلي ها و چرخ دنده ها مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.